Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Rikard Tynell bjuder på tips kring rullskidträning både till vana och ovana rullskidåkare.
Rikard Tynell bjuder på tips kring rullskidträning både till vana och ovana rullskidåkare.

Träning: Barmarksträning med fokus rullskidor

Skidsäsongen står för dörren och många längtar efter att få stå på skidor inför vinterns utmaningar i spåret: Vasaloppet, Tjejvasan eller något annat långlopp.
Faktum är ändå att många i vårt avlånga land inte har eller kommer att ha tillgång till snö. Tur då att det finns rullskidor.
Här kommer några bra tips för rullskidträning från Rikard Tynell, Tynell Activity.

Rikard Tynell avslutade sin elitsatsning efter förra vintern och lägger nu ännu mera krut på sitt företag Tynell Activity med träningsrådgivning, coaching, konditionstester, Skidteknik och vallaservice med mera.

I tre olika artiklar kommer Rikard med tips kring i tur och ordning: rullskidträning, skidgång, de första träningspassen på snö - skidvana.

Här kommer några snabba tips kring rullskidträning från Rikard:

Tips för den som inte har tillgång till snö och kommer behöva åka rullskidor längre in i vintersäsongen:

  • Fortsätt jobba med tekniken inom de olika delteknikerna diagonal, stakning, stakning med frånskjut.
  • Glöm heller inte bort att träna specifikt på balans och koordination. Detta kan man till exempel jobba med på egen hand genom att åka mycket utan stavar. Det viktiga är att kontinuitet i träningen för att se resultaten.
  • Utmana balansen genom att stå på en skida, jobba med kurvtagning. 

Är du ovan rullskidåkare, kanske detta klipp kan ge dig några extra tips:



Innan tekniken sitter så ska du undvika de tuffare intervallerna på rullskidor. Denna typ av träning kan du genomföra på andra sätt som fortfarande blir grenspecifikt mot skidåkningen.

Känner du dig trygg på rullskidorna så stegra farten successivt med fokus på tekniska bitar. Några av dessa detaljer kan vara bra kroppshållning, stavisättning, tyngdöverföring, frånskjut, armpendel etcetera.
 
Ett lugnt distanspass kan vara mer än bara 1-2 timmar lugn åkning. Sök kvalité i passet. Filma dig själv! Eller ta hjälp av en kompis och filma varandra.

Ett annat sätt för att hålla fokus kan vara att åka utan stavar kortare perioder. 5 minuter utan stavar – 5 minuter med stavar.

Ibland kan det vara bra att fokusera på 5-10 bra stavtag istället för 50 stavtag som blir halvdana. Man vill såklart att tekniken ska sitta i varje stavtag, men det kan vara bra att dela upp det i minder delmål när man tränar. ”Idag ska 5 stavtag sitta efter varandra.”
Sedan kan man ha målet 10 stavtag, sedan 15, 20, 30… och så vidare.

Har du inga backar att köra i?
Ta den du har och kör några fler vändor, kanske kan du jobba med lite skidstyrka i varierat motlut.

Några förslag på bra övningar för detta hittar du här:

För dig som är van rullskidåkare och kör både distanspass och tuffare intervaller på rullskidorna skulle jag rekommendera att jobba med lite längre intervalltider (kring 10-15 minuter) under november månad. Det vi kallar tröskelintervaller (cirka 85% av maxpuls). Här kan du sedan bygga in tempoväxlingar med tiden, som impulser och spurter.
 
Var också noga med att ha variationen mellan lugna distanspass och intervallpassen, undvik mellanmjölkspassen.
In mot december månad kan det sedan vara läge att lägga in några träningsrace om du inte redan gjort det.

Lycka till med träningen!

Siste nyheter

Olle Jonsson vann fristilssprinten i Bruksvallarna på söndagen. FOTO: Bildbyrån/Johan Axelsson.

Truu och Jonsson fixade dubbel för Trillevallen

Stine Lise Truu och Olle Jonsson dominerade söndagens sprinttävlingar i Bruksvallarna. De båda åkarna från Trillevallens SK vann båda i såväl kvartsfinal, semifinal och final.