Annonsör
Annonsör



Annonser












Här gör Längd.se:s redaktör Johan Trygg ett tröskeltest hos Tynell Activity i Falun. Ett tröskeltestet skapar träningsverktyg för din uthållighetsträning. FOTO: Tynell Activity.

Här gör Längd.se:s redaktör Johan Trygg ett tröskeltest hos Tynell Activity i Falun. Ett tröskeltestet skapar träningsverktyg för din uthållighetsträning. FOTO: Tynell Activity.

Konditionstest - nyttigt för alla som vill utvecklas

Oavsett om du är nybörjare eller en mer fysiskt aktiv personen har du nytta av ett tröskeltest.
Tröskeltestet skapar dina träningsverktyg för din uthållighetsträning, samt också en indikation på hur du kan lägga upp din träning för en optimalare utveckling.
Tillsammans med Tynell Activity presenterar vi här hur ett konditionstest går till och vad man kan använda resultatet på testet till.

Vem kan göra ett tröskeltest?
Ett tröskeltest kan alla som gillar att röra på sig göra, eller som vill komma igång med sin motion och träning.
Det vill säga oavsett din nivå så anpassas ett tröskeltest utifrån dina förutsättningar.
 
Behöver jag vara tränad för att göra ett tröskeltest?
Du kan komma som ren nybörjare och göra detta test för att se vart du ska börja din motion och träning. Många vill gärna träna sig i form för att sedan göra ett konditionstest. Gör detta test från början så har du verktygen från start, samt att du också kan se din utveckling. Många känner också att de inte vill göra ett test för att de känner sig för dåligt tränade, det är då du kan göra testet och starta upp din träning.
 
Hur går ett tröskeltest till?
Ett tröskeltest genomför man på stegrande belastningar där man börjar på en väldigt lugn nivå.
Normalt kör man nivåer på fyra minuter tills man ser att man passerat sin mjölksyratröskel. Enkelt förklarat är detta där kroppen börjar producera mer mjölksyra än den hinner ta hand om i samma takt.
Innan testet är klart brukar man cykla, springa eller köra på rullskidor under cirka fyra-fem nivåer. Här registreras puls och ett litet blodprov tas i fingret.
Gör gärna ett konditionstest så grenspecifikt som möjlighet. Det vill säga så nära din träningsgren som du tränar mest inom.
 
Måste jag göra ett maxtest?
Nej, man behöver inte göra ett maxtest för att skapa sitt träningsverktyg. Ett tröskeltest är inget maxtest!
Under tröskeltestet vill vi passera mjölksyratröskeln men sedan behöver man inte gå längre.
Beroende på vart man har sin tröskel utifrån sin maximala arbetsbelastning kan nivån på hur ansträngd man blir vara individuell.

jt_bandet.jpg
Redaktör Trygg på väg mot mjölksyratröskeln. FOTO: Tynell Activity.

Syftet med ett maxtest är att ta reda på vilken central kapacitet man har. Det betyder att man tar reda på vad man har för maxpuls samt att man kan kolla den maximala syreupptagningsförmågan, också kallat VO2max.
Den maximala syreupptagningsförmågan är såklart en avgörande faktor för en uthållighetsidrottare. Men detta är mer ett värde (testvärde) på vad du har för kapacitet, inget träningsverktyg på samma sätt som ett tröskeltest ger.
 
Vad får jag ut av ett tröskeltest?
Genom att göra ett tröskeltest tar man fram vart man har sin mjölksyratröskel i förhållande till puls och belastning.
Utifrån tröskeltestet tar man också fram pulszoner som talar om på vilken belastning man ska hålla sig inom för att träna lågintensiv träning, medelintensiv träning och högintensiv träning.
Det absolut vanligaste felet många gör i sin träning är att man kör alldeles för ensidig träning. Samt att man oftast ligger på alldeles för hög belastning på sina lågintensiva träningspass. Det blir ofta något som man kan kalla ”mellanmjölks-träning”.  
 
När bör jag göra mitt tröskeltest?

Ett konditionstest kan man förslagsvis göra två gånger per år för att göra avstämningar och se hur man utvecklas.
Som skidåkare är ett bra tillfälle att göra detta under våren/sommaren för att få med sig värdena in i sommarträningen. Sedan kan ett bra tillfälle vara att stämma av detta under hösten innan man kommer in i en vintersäsong.
Som löpare eller cyklist kan man tänka sig att hösten blir en period då man börjar starta upp grundträningen. Det är också då en bra period att genomföra ett konditionstest på.
 
Men det är aldrig försent att göra ett test!
 
Vill du läsa mer om detta kan du besöka www.tynellactivity.se så kan vi hjälpa dig på din resa.

 


Tävlingar och Evenemang

 07/12/2017Skid- & YogalägerLängdåkning
 17/12/2017Östersund ClassicLängdåkning
 06/01/2018Nordic Ski MarathonLängdåkning
 06/01/2018Camp RipanloppetLängdåkning
 07/01/2018AXA Ski MarathonLängdåkning
 10/01/2018Resa till Kaiser Maximilian Lauf med Global Sports Tours (gstours.se)Längdåkning
 11/01/2018Vasaloppsläger i FalunLängdåkning
 18/01/2018Skid- & Yogaläger
 24/01/2018Resa till Marcialonga 2018 med Global Sports Tours (gstours.se)Längdåkning
 27/01/2018Östersund Ski MarathonLängdåkning
Se hela schemat
Annonsör
Annonsör
Annonsör
Annonsör
Annonsör
Annonsör