Annonsör
Annonsör



Annonser












Team Exspirits åkare delar med sig av tips hur de laddar inför Årefjällsloppet. Den här gången kost och kläder med Anders Södergren och Bill Impola. FOTO: Årefjällsloppet.

Team Exspirits åkare delar med sig av tips hur de laddar inför Årefjällsloppet. Den här gången kost och kläder med Anders Södergren och Bill Impola. FOTO: Årefjällsloppet.

Ladda som ett proffs, del 4: Kost och kläder 

Med vasaloppshelgen i bagaget är det nu många som ställt om siktet mot Årefjällsloppet den 1-2 April. Hur förberedelserna ser ut är väldigt individuellt, men hur tänker eliten? Under tiden kvar till Årefjällsloppet kommer Team Exspirit dela med sig av tips hur de laddar inför Årefjällsloppet och finaleventet i långloppsmästerskapet Visma Ski Classics!

Del 4: Kost och kläder med Anders Södergren och Bill Impola

Anders Södergren, hur tänker du kring din kost inför Årefjällsloppet?
– Förr var det så att man skulle proppa i sig så mycket man bara kunde sista två dagarna innan ett långlopp, med följd att man kände sig som en uppblåst ballong på startlinjen. Man kan ju inte mer än att fylla depåerna fulla. Idag äter jag mer normalt och dricker istället någon form av kolhydratdryck som innehåller tex maltodextrin sista dagen inför loppet. Det är betydligt lättare att få i sig och man mår bättre. Se dock till att du är rejält påfylld med vätska och lite extra salt inför helgens lopp. Svettas du mycket kan du även ta lite extra magnesium i krampförebyggande syfte.

– Det är otroligt viktigt att fylla på med energi under hela loppet. Förslagsvis någon form av sportdryck som du gärna kan blanda lite starkare än vanligt. Börja att fylla på energin tidigt i loppet och sen varje 15-20 minuter, max 2 dl dryck åt gången. Dricker du mer samlas det bara i magen och du blir kissnödig. En bit in i loppet kan du med fördel blanda i lite koffein i drycken, vilket kan upplevas att du håller skärpan bättre. Om du blir ute väldigt länge så se till att få i dig någon form av fast föda också, det blir lite skonsammare för magen.

– Så mycket svårare än så behöver det inte vara!

Bill Impola, hur klär du dig inför Årefjällsloppet?
– Kläder att tänka på inför tävling beror helt på vad det är för väder! Personligen klär jag mig väldigt tunt på kroppen, men varmt på huvudet, fötter och händer.

– När det är kallare ute så är det väldigt individuellt hur mycket man behöver ha på sig. Jag skulle rekommendera dig ett tunnare och smidigt underställ då det håller värmen lika bra som ett tjockt underställ. Enda skillnaden mellan ett tunt och ett tjockt underställ är att det tjockare bara blir väldigt blött av all svett och sen blir det kallt. Ett tunnare underställ håller värmen och man slipper bli lika svettig som i ett tjockt underställ.

– Vid kallare väder över -10, rekommenderar jag att klä sig väldigt varmt innan start så du slipper värma upp så mycket och ödsla energi för att springa runt och hålla värmen. Viktig att spara energin till loppet! Ett par varmare sockor i pjäxorna om man är lite frusen är att rekommendera, även lite tjockare handskar. Tumvantar är perfekt då man får väldigt mycket luft runt fingrarna, med det blir det varmt å skönt. En buff och en skön mössa som man gillar är att rekommendera om det är kallt också!
 
– Vid normala förhållanden mellan -5 och -10 grader, använder jag enbart underställ på överkroppen under tävlingsdräkten då jag sällan fryser på benen. Normala fingervantar och normaltjock mössa är bra. Vid varmt väder över 0 grader tycker jag det räcker enbart med tävlingsdräkt tunnare mössa och handskar.
 
– Det viktigaste är att inte klä sig för varmt. Är du för tjockt klädd börjar du svettas mycket  vilket gör att du blir väldigt blöt och kall tillslut, även fast du rör på sig!

Stort lycka till på Årefjällsloppet!
//Anders och Bill
 
Mer information om Årefjällsloppet: www.arefjallsloppet.se

 


Tävlingar och Evenemang

 07/12/2017Skid- & YogalägerLängdåkning
 17/12/2017Östersund ClassicLängdåkning
 06/01/2018Nordic Ski MarathonLängdåkning
 06/01/2018Camp RipanloppetLängdåkning
 07/01/2018AXA Ski MarathonLängdåkning
 10/01/2018Resa till Kaiser Maximilian Lauf med Global Sports Tours (gstours.se)Längdåkning
 11/01/2018Vasaloppsläger i FalunLängdåkning
 18/01/2018Skid- & Yogaläger
 24/01/2018Resa till Marcialonga 2018 med Global Sports Tours (gstours.se)Längdåkning
 27/01/2018Östersund Ski MarathonLängdåkning
Se hela schemat
Annonsör
Annonsör
Annonsör
Annonsör
Annonsör
Annonsör