Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen får stora turistekonomiska effekter av Vasaloppets evenemang - det omsätts hissnande 419,1 miljoner kronor i boende och konsumtion. FOTO: Vasaloppet.
Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen får stora turistekonomiska effekter av Vasaloppets evenemang - det omsätts hissnande 419,1 miljoner kronor i boende och konsumtion. FOTO: Vasaloppet.

Vasaloppet genererar 419,1 miljoner till Vasaloppskommunerna

De turistekonomiska effekterna av Vasaloppets evenemang, sommar som vinter, visar att det omsätts hissnande 419,1 miljoner kronor i boende och konsumtion i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen i samband med och kopplat till loppen.

– Ett av Vasaloppets största syften, vid sidan av att vara en motor för folkhälsa, är att vara en motor också för den lokala och regionala utvecklingen och det är därför mycket glädjande att vi kan presentera detta positiva resultat från den här undersökningen, säger Eva-Lena Frick som är vd på Vasaloppet.

Totalt omsätter besöksnäringen i Dalarna årligen cirka 7,5 miljarder kronor. En stor del av denna omsättning kommer från sommar- och vinterturismen i Siljansregionen och i de norra delarna av länet.

– Vasaloppet är en av de enskilt största bidragande orsakerna till att Dalarna är ett av de starkaste turistmålen i landet, säger Jonas Rosén som är vd på Visit Dalarna. Evenemanget är ett gott exempel på hur en hel bygd kan samverka och faktiskt skapa arbetstillfällen genom att attrahera besökare.

Vasaloppet genomför vartannat år – i samarbete med de tre Vasaloppskommunerna och undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet – en enkät bland deltagarna och övriga besökare under Vasaloppets vintervecka och Vasaloppets sommarvecka. Under 2017 gjordes den efter vinterveckan och 2018 efter sommarveckan. Resultatet av dessa undersökningar har sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ha ägt rum om det inte vore för evenemangen.

– Vi har, genom Upplevelseinstitutet, ställt ett stort antal frågor till omkring 3 000 personer som deltagit eller varit publik i sommarveckan och lika många i vinterveckan för att få ett så stort statistiskt urval som möjligt, säger Eva-Lena Frick.

Vasaloppets sommarvecka 2018 hade 33 147 anmälda deltagare varav 29 675 kom till start. 594 av dessa startande kom från någon av Vasaloppskommunerna och räknas därmed inte som turister. De 29 081 turistande deltagare som kom till start hade i sin tur med sig 9 333 medföljare till Vasaloppsregionen. Den turistrelaterade omsättningen i samband med Vasaloppets sommarvecka 2018 uppgick till 154,9 miljoner kronor (fördelat på 33,2 på logi/boende och 121,7 på övrig konsumtion). 151,4 miljoner hamnade i de tre Vasaloppskommunerna.

Under Vasaloppets vintervecka 2017 var det 66 582 anmälda, varav 56 639 kom till start. 1 156 av dessa kom från någon av de tre Vasaloppskommunerna. Cirka 70 870 turister beräknas ha kommit till Vasaloppsregionen under evenemangen. Den turistrelaterade omsättningen från dessa besök beräknas till 57,2 miljoner kronor på logi/boende och 186,1 miljoner på övrig konsumtion. Totalt blir det 243,3 miljoner, varav 234,6 miljoner omsattes i Vasaloppskommunerna.

Det innebär att vinterveckan plus sommarveckan bidrar med sammanlagt 386 miljoner kr i turistekonomisk omsättning i de tre Vasaloppskommunerna. Lägger man även till de deltagare som varit på träningsläger blir turistomsättningen ännu högre: Enligt undersökningarna bidrog de som var på träningsläger (i privat regi eller arrangerat läger) i någon av Vasaloppskommunerna inför vinterveckan 2017 med ytterligare 30 miljoner kr i omsättning. Motsvarande siffra inför sommarveckan 2018 var 3,1 miljoner kr – totalt 33,1 miljoner i samband med träningsläger. Sammanlagt 419,1 miljoner kronor.

Fotnot: Undersökningarna tar sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ägt rum (om det ej vore för evenemangen). I undersökningarna tillfrågas ett urval av deltagarna samt tillresta som följde evenemanget på plats (samtliga äldre än 16 år). Invånare i de tre kommunerna samt konsumtion utanför dessa kommuner ingår inte i undersökningarna. Inte heller Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår.

 

Siste nyheter

Snart drar tredje säsongen av Snö & Tö Rullskidstour igång. FOTO: Snö & Tö.

Snö & Tö Rullskidtour drar igång 4 maj

För tredje året i rad genomförs Snö & Tö Rullskidtour med deltävlingar och Stockholms- och Upplandstrakten. – Intresset för årets tävling är stort och vi från Snö & Tö och arrangerande klubbar har so...
2015. Nästa vinter får vi se Petter i Team Ragde Eiendom.  FOTO: Johan Trygg/Längd.se.

Petter Eliassen till Team Ragde Eiendom

Petter Eliassen gjorde i vintras en stark comeback i Visma Ski Classics med segrar i Marcialonga, Kaiser Maximilan Lauf och Birkenbeinerrennet. Nu är Petter klar för ett nytt lag nästa vinter - Team ...
Starten på Grönklitt Hill Climb med åkare i alla åldrar. FOTO: Marcus Laggar.

Blandat startfält på Grönklitt Hill Climb

Grönklitt Hill Climb på påskdagen såg ett blandat startfält klättra upp till Toppstugan i Grönklitt. – Familjer, barn, ungdomar, tjejer, killar, utklädda och elit på samma startlinje. Glädjande och r...