Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Mattias Svahn ger tips om hur man toppar formen till Alliansloppet. Här är han med sin egen bok om längdåkning som kom ut förra året. FOTO: Johan Trygg.
Mattias Svahn ger tips om hur man toppar formen till Alliansloppet. Här är han med sin egen bok om längdåkning som kom ut förra året. FOTO: Johan Trygg.

Dags att vässa formen för Alliansloppet

Med två veckor kvar till Alliansloppet är det läge att lägga upp träningen för att vara redo när starten går lördag 24 augusti.
Längd.se har tagit hjälp av skidgurun Mattias Svahn för att ge lite tips om hur man som motionär bäst utnyttjar tiden.
– Den här helgen kör man gärna något tävlingslikt så kroppen blir förberedd. Sedan behövs också lite vila och återhämtning, men inte för mycket, sammanfattar Mattias.

Alliansloppet är första chansen att seeda upp sig inför vinterns Vasalopp. Därmed är det inte fel med en liten formtopp så här i slutet på augusti.

Hur hårt och hur mycket träning det ska bli de sista veckorna beror givetvis på träningsbakgrunden tidigare i sommar. Det går inte att trolla på två veckor. Men med följande tips ökar förutsättningarna för ett bra lopp.

– Nu till helgen tycker jag man ska köra ganska tävlingslikt. Att åka i tempo och längd i stort sett på vad som väntar i loppet. Kroppen ska få känna på vad som väntar, säger Mattias.

Till den kommande veckan föreslår Mattias att man lägger in några hårda pass stakning i intervallform.

– Det blir givetvis mycket stakning i loppet. Kör 4-5 stycken 3-5 minuters intervaller. Det är bra att få ihop 20-30 minuters effektiv hårdkörning.

Efter en del hårdkörning är det viktigt att kroppen får återhämta sig och Mattias föreslår att helgen innan loppet blir lugn. Kör lite lätt och fin träning från fredag till måndag.

– Tänk på att äta bra mat, vila mycket. Återhämtningsåtgärder som massage och streching är bra, påpekar Mattias.

Tisdag - torsdag i veckan innan loppet är det dags att väcka kroppen igen. Med för mycket vika blir man seg i kroppen.

– Det minns man själv från den aktiva tiden. Då var man segast i viloveckorna. Så i veckan innan loppet ska man träna som vanligt tycker jag. Sen får man känna av om man behöver en eller två vilodagar innan loppet, avslutar Svahn.

Läs mer om Alliansloppet här.

Siste nyheter

hemmavasan_live

Hemmavasan Live 15 augusti - tablå och hålltider

Över 13 300 deltagare är just nu anmälda till något av loppen i Hemmavasan 15–22 augusti 2020 som i år ersätter Vasaloppets sommarvecka. Med start 08.45 lördag 15 augusti bjuder Vasaloppet.TV på en n...