www.langd.se

Nu finns chansen att testa nya Madshus Reline i Torsby skidtunnel. FOTO: Sportwin.
Nu finns chansen att testa nya Madshus Reline i Torsby skidtunnel. FOTO: Sportwin.

Möjlighet att testa Madshus Redline 4-5 oktober

Gör som Jörgen Brink, Erik Wickström och 260 stycken av personalen från Sveriges längdskidbutiker gjorde förra helgen – ta chansen att prova Madshus REDLINE i Torsby Skidtunnel!
Sportwin står med skidlastbilen uppställd vid skidtunneln under fredag och lördag 4-5 oktober och Thomas ”Oljan” Eriksson står beredd med färdigvallade Redline-skidor för de som vill testa.

Företaget Sportwin som har Madshus skidor i Sverige har känt av ett mycket stort intresse från skidintresserade kring den nya skidan Redline som lanserades i slutet på förra säsongen.
Nu ger man de som har möjlighet chansen att prova skidan i Torsby Skidtunnel 4-5 oktober. Att prova en skida ordentligt innan eventuellt köp är förstås en fördel. Inte minst med tanke på den prisnivå det numera är på de mest avancerade längdskidorna.

oljan_sicklar.jpg
Thomas Eriksson förbereder skidor inför test. FOTO: Sportwin.

Nedan följer information om skidan och dess utveckling. Texten kommer från Madshus/Sportwin:

Madshus REDLINE Classic Carbon Plus och Cold, utan kompromisser – nästa nivå klassiska tävlingsskidor!
Helt utan kompromisser: REDLINE Carbon Classic är resultatet av tre års utveckling och intensivt samarbete mellan Madshus produktingenjörer och längdskidåkare i världsklass. Skidan är konstruerad med hjälp av Computer Aided Design (CAD) och har en helt ny och mycket avancerad geometri.

Skidan har fått optimerade tryckpunkter med perfekt balans mellan säkert fäste och extremt snabbt glid. Konstruktionen ger en acceleration i framföringen och en perfekt åk känsla. Vi använder de mest stabila materialen på marknaden i nya REDLINE-konstruktionen, såsom vår välkända PR 100X kärna, Triaxial Carbon Construction och det helt nyutvecklade P 200 Nano racingbelaget. Nya geometrin tillsammans med den optimala material sammansättningen har gjort det möjligt att utveckla en skida med extremt mjuk fram- och bakdel vilket ger både större acceleration i skidan och bättre fäste. Rek. pris 7 000:-.
 
REDLINE Carbon Classic Cold har ett långt, lågt spann med extremt bra bärighet. Det optimala användningsområdet ligger mellan +1 och – 30 grader. Skidan har normal split (rocker) fram och bak samt medium tryckzoner för att reducera friktionen och optimera den vattenfilm som uppstår mellan skidan och snön.

REDLINE Carbon Classic Plus har ett långt, något högre spann med extremt bra bärighet och distinkt splay (rocker) fram och bak samt kortare tryckzoner för att optimera friktionen i förhållande till vattenfilmen mellan belag och skida, temperatur -2 till + 10 grader. Rek. pris 7 000:-.

brink_testar.jpg
Härom veckan var Jörgen Brink i tunneln och testade skidor. FOTO: Sportwin.
 
Djupinformation om skidan och Madshus teknologi/utveckling:
 
THE MADSHUS DIFFERENCE - REDLINE

Vikt

Vikten är en viktig faktor i den totala biomekaniska beräkningen. När det gäller Redline har vi sett över alla tänkbara möjligheter för att ta ner vikten till lägsta möjliga nivå. Vi har lyckats genom att både använda andra typer av material (starkare, därmed kan mindre mängd användas) och genom den nya geometrin på skidan.

Vi har utvecklat avancerade 3D-modeller till skidorna och kan nu räkna mycket mer exakt gällande styvhetskaraktär och viktfördelning. Vi har också moderniserat produktionsprocesserna i fabriken som gör att vi kan producera med större precision och därmed tillverka mer extrema skidor.

För att nå resultat är samspelet mellan ingenjörer, produktionsmedarbetare och tävlingsåkare mycket viktig. Detta har genererat att vi kan vi pressa ner vikten 10% utan att det går ut över kvaliteten.
 
Skidans egenskaper
En skida kan beskrivas som en avancerad bjälke där en viss bärighet behövs för att ge bra glid vid stakning när man står med 50% av vikten på respektive skida och vid framföringen i diagonal när 100% av tyngden fördelas under hela foten. Samtidigt ska samma bjälke ge ett bra fäste genom att gå ner bestämt mot snön när 100% av vikten läggs över på främre delen av foten i frånsparksfasen.

Vi ser toppen och bakändan som en ”passiv” del av skidan. Toppen är den delen av skidan som etablerar den första snökontakten så den ska vara så mjuk som möjligt för att etablera en silkeslen snökontakt. Här kan vi ta ner vikten och minska styvheten och se till att belaget etablerar en första mjuk snökontakt. Förutom att det gör skidan lugn och följsam i utförsåkningen så håller den farten uppe när utförsbacke blir uppförsbacke. Följer vi skidan från toppen och bakåt så bygger vi upp styvheten gradvis både med hjälp av tjockleken på skidan och den så kallade 3D-ryggen. Detta är anpassat så det harmoniserar med spannet på skidorna och därmed ger önskade tryckpunkter.

Går man vidare bakåt så kommer tryckzonen övergå i fästzonen där vi faktiskt ökat styvheten i själva konstruktionen. Detta ger mycket bra bärighet i skidorna som tillsammans med spannets utformning gör upplevelsen fantastisk då framföringen av skidan på fullvikt nu går extremt lätt. Upplevelsen blir liknande vid stakning då accelerationen blir påtaglig vid varje staktag. När vikten sedan förs framöver för att starta frånsparksfasen så ”kollapsar” spannet för att säkra och ge ett mycket bra fäste. Med hjälp av ett avancerat mätinstrument kan vi kontrollera produktionen mycket noggrant så att önskade egenskaper uppnås kontinuerligt. Mätningen av skidorna sker med flera parametrar för att säkerställa detta.

Tillsammans med mycket stabila material som vi själva anpassar till produkten kan vi finjustera skidans egenskaper och tillverka skidor som har en helt unik precision i förhållandet mellan glid och fäste.
 
Belag
Madshus driver ett konstant utvecklingsarbete gällande belag. Det är ständigt mellan 10 och 15 belag ute på test – både lokalt i Norge och ute på Världscupen. Serien av belag blir färre och färre längs vägen genom en naturlig utslagning, och till slut testas några varianter tillsammans med Team-åkare. Förutom vårt unika svarta belag så kanske ni också lagt märke till att några åkare haft grått belag i våta och smutsiga fören speciellt de två senaste säsongerna.

Det nya gråa belaget är ett spännande utvecklingsarbete tillsammans med en ny leverantör. De tänker lite annorlunda än de traditionella leverantörerna. Att belaget är grått och inte svart måste ses i ljus då belaget består av ett grundmaterial (polyetylen) och har flera tillsatser där karbon är ett av dom. I det grå belaget är det även en del andra material som ger de unika egenskaperna vi behöver i ett våtföres-belag.
 
Produktion och produktutveckling
Madshus jobbar kontinuerligt med leverantörs- och materialprocesser i produktionen. Denna kombination är en av flera mycket viktiga faktorer när det gäller utveckling av skidor. Mycket av hemligheten ligger i materialen som finns inne i skidan. Det går inte att se på utsidan, men i de nya skidorna använder vi en ny typ av karbon som Madshus har utvecklat tillsammans med en leverantör. Det har ökat stabiliteten avsevärt i skidorna – både på skate och klassiskt.

Tillsammans med strängare kontroll av processen för utvecklingsarbetet har vi också kunnat tillverka lösningar som gör skidan mer stabil. Vidare har också arbetet med spannutformningen bidragit till ökad stabilitet. När vi jobbar med nya konstruktioner är medarbetarna involverade i viss eller stor grad. Det är framförallt de som ansvarar för spannen som involveras i stor grad. Placering och användning av olika material i skidorna påverkar spannet direkt och därför är det viktigt att spann och konstruktion harmoniserar.

Denna förståelse har vi jobbat extremt mycket med de sista åren och resultaten är nu synliga i de nya skidorna.

Madshus filosofi är att erbjuda detsamma till kund som köper sina skidor i sportbutik som till vår bästa tävlingsåkare!

madshus_vallalastbil.jpg
Vallalastbilen finns på plats för att förbereda testskidorna. FOTO: Sportwin.

Siste nyheter

På söndag körs ett träningsrace över 65 kilometer i Orsa Grönklitt på långloppseliten på plats. FOTO: Marcus Laggar.

Starkt startfält på träningsrace i Orsa Grönklitt

På söndag 27:e september körs ett träningsrace på rullskidor över 65 kilometer i Orsa Grönklitt. Ett 40-tal åkare är inbjudna och det är ett starkt startfält som kommer till start. I startlistan finn...
Svenska landslagets vallachef Petter Myhlback börjar bli tveksam till om någon testapparat för att kolla fluor på skidorna blir klar till kommande säsong. FOTO: Johan Trygg/Längd.se.

Blir det verkligen något fluorförbud i vinter?

Fler och fler röster höjs för att internationella skidförbundet, FIS och internationella skidskytteförbundet, IBU, ska skjuta på fluorförbudet. Detta givetvis med tanke på att det ännu inte kunna visa...
Eirik Torbjørnsen från Birken och Bård Bakke från Salomon är glada över att de signerat ett samarbetsavtal fram till 2025. FOTO: Salomon.

Salomon och Birken blir samarbetspartners

Salomon och Birken har i dag signerat ett samarbetsavtal fram till 2025. Birken skifestival, som med Birkenbeinerrennet ingår i Visma Ski Classics, är en deltävlingarna i nya Grand Classics. – Vi är ...