Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Jörgen Aukland går för seger i 22 mil långa Nordenskiöldsloppet 10 april. FOTO: NordicFocus.

Jörgen Aukland går för seger i 22 mil långa Nordenskiöldsloppet 10 april. FOTO: NordicFocus.

Jörgen Aukland går för vinst i tuffaste utmaningen hittills

Han har en minst sagt imponerande meritlista, fylld av vinster i långloppsklassiker som Vasaloppet och Marcialonga.
I april kommer Jörgen Aukland ta sig an en utmaning som toppar det mesta; Red Bull Nordenskiöldsloppet. Här ger han sina tips på hur du bäst klarar världens tuffaste skidlopp.

Jörgen Aukland är en utpräglad långloppsåkare som varje säsong kör ett tiotal olika tävlingar. Hur många det blivit totalt har han har tappat räkningen på, men det har med råge passerat 100-strecket. När vi når Jörgen via telefon är han inne i en hektisk tävlingsperiod. För femte helgen i rad har han kört ett lopp i 2-3,5-timmesspannet. Tankarna kring Red Bull Nordenskiöldsloppet finns ändå där.

– Det kommer ju bli något helt nytt för alla oss åkare. Ett lopp som är nära tre gånger så långt som de flesta andra långlopp är svårt att träna inför och veta hur kroppen kommer att reagera på, säger Jörgen.

Som tävling kommer Red Bull Nordenskiöldsloppet bli hans tuffaste utmaning hittills. Närmast ligger Vasaloppets nio mil och en italiensk 24-timmarsstafett där han tillsammans med andra åkare klarade av sammanlagt 69 mil.
 
Att förbereda sig
Det viktigaste enligt Jörgen är att vara i bra fysisk form och förbereda sig i god tid innan loppet. Att lära känna sin kropp och hitta sin egen fart.

– Ju mer du tränar desto bättre, så enkelt är det så klart. Sedan är det ju svårt att träna inför ett lopp som är 22 mil, men man bör se till att ha tre till fyra tiomilslopp i kroppen. Genom långa turer på snö eller med rullskidor lär du dig hur kroppen reagerar och vad som passar just dig, menar Jörgen.

Han menar också att det kan vara positivt att skaffa sig erfarenhet genom att köra några andra tävlingar innan det är dags för huvudloppet. Genom detta lär du dig hur du ska öppna, vad och hur ofta du bör äta och dricka samt lägga upp din åkning för att orka. Sista veckan innan tävlingen bör du trappa ned på träningen och fylla på energidepåerna.

– Då räcker det med korta träningspass och försöka samla så mycket positiv energi som möjligt. Undvik att oroa dig utan gläd dig och se fram emot loppet istället, och ät och drick lite mer än du brukar.

Dock är det många som gör misstaget att vräka i sig mängder av kolhydratrik kost precis innan loppet, något Jörgen menar är fel.

– Det viktigaste är vad och hur ofta du äter under själva loppet. Vi har ett talesätt som är ”en hungrig varg jagar bäst”, och det stämmer faktiskt. Under ett så här extremt lopp gäller det att få i sig mackor, choklad och annan fast föda och inte enbart gel. Och självklart att fylla på med sportdryck och vätska med jämna intervaller.
 
Kläder och valla efter dygnets alla timmar
Förutom kosten så är vallningen och klädvalet något som kan bli en utmaning för många motionärer. Ett lopp som för eliten kommer ta runt tio timmar kan för de något sämre tränade lätt leta sig upp mot 20 timmar. Se därför till att ha kläder som är anpassade så att du klarar av dagens skiftande temperaturer. Även vallningen är en utmaning.

– Hur du ska valla är en värdering du får göra precis innan tävlingen. Det kan mycket väl bli så att föret är torrt och hårt på morgonen, blir mjukt och blött under dagen och sedan åter fryser på under kvällen. Vi som stakar under hela loppet brukar köra utan fästvalla och istället lägga allt krut på bra produkter och struktur. Men det kommer ju att finnas vallaservice utefter banan för den som behöver bättra på fästet eller glidet.

Går för seger
Som förste icke-svensk att vinna Vasaloppet två gånger ser han nu fram emot en ny skalp på blågul mark. För målet är solklart;

– Jag går för seger även om jag tror att min bror Anders och John Kristian Dahl kommer att bli hårda att slå. Men man vet ju aldrig, det kanske blir så att någon helt okänd som vinner. 22 mil är ju något helt annat än det vi är vana vid. Och för alla motionärer så kommer det vara en enorm bragd att ha klarat av det.

Mer info: www.redbullnordenskiöldsloppet.se

Senaste nyheterna

Hanna Öberg vann sprinten i Kontiolahti efter fullt skytte och snabb åkning. FOTO: Kalle Parkkinen/Bildbyrån.

Hanna Öberg vann sprinten efter topplopp

De svenska skidskyttarna visar superform i Kontiolahti. Hanna Öberg vann damernas sprint i överlägsen stil drygt 20 sekunder före norskan Röiseland. Det var Hannas första sprintseger i världscupen. –...
William Poromaa blev 17:e man i jaktstarten i Ruka. FOTO: Tomi Hänninen/Bildbyrån.

Hösflot Kläbo ryckte till seger - Poromaa 17:e

Johannes Hösflot Kläbo släppte upp Aleksander Bolshunov och Emil Iversen halvvägs i jaktstartloppet i Ruka. Sedan avgjorde han till seger med ett ryck i sista backen. William Poromaa blev bäste svens...
Alexander Bolshunov, tvåa, Johannes Hösflot Kläbo, etta och Emil Iversen trea på jaktstarten i Ruka. FOTO: Tomi Hänninen/Bildbyrån.

Resultat Ruka 15 km fri stil jaktstart

Johannes Hösflot Kläbo spurtade hem segern på jaktstarten i Ruka och tog hem minitouren före Alexander Bolshunov och Emil Iversen. William Poromaa blev bäste svensk på 18:e plats.