Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Här gör Längd.se:s redaktör Johan Trygg ett tröskeltest hos Tynell Activity i Falun. Ett tröskeltestet skapar träningsverktyg för din uthållighetsträning. FOTO: Tynell Activity.

Här gör Längd.se:s redaktör Johan Trygg ett tröskeltest hos Tynell Activity i Falun. Ett tröskeltestet skapar träningsverktyg för din uthållighetsträning. FOTO: Tynell Activity.

Konditionstest - nyttigt för alla som vill utvecklas

Oavsett om du är nybörjare eller en mer fysiskt aktiv personen har du nytta av ett tröskeltest.
Tröskeltestet skapar dina träningsverktyg för din uthållighetsträning, samt också en indikation på hur du kan lägga upp din träning för en optimalare utveckling.
Tillsammans med Tynell Activity presenterar vi här hur ett konditionstest går till och vad man kan använda resultatet på testet till.

Vem kan göra ett tröskeltest?
Ett tröskeltest kan alla som gillar att röra på sig göra, eller som vill komma igång med sin motion och träning.
Det vill säga oavsett din nivå så anpassas ett tröskeltest utifrån dina förutsättningar.
 
Behöver jag vara tränad för att göra ett tröskeltest?
Du kan komma som ren nybörjare och göra detta test för att se vart du ska börja din motion och träning. Många vill gärna träna sig i form för att sedan göra ett konditionstest. Gör detta test från början så har du verktygen från start, samt att du också kan se din utveckling. Många känner också att de inte vill göra ett test för att de känner sig för dåligt tränade, det är då du kan göra testet och starta upp din träning.
 
Hur går ett tröskeltest till?
Ett tröskeltest genomför man på stegrande belastningar där man börjar på en väldigt lugn nivå.
Normalt kör man nivåer på fyra minuter tills man ser att man passerat sin mjölksyratröskel. Enkelt förklarat är detta där kroppen börjar producera mer mjölksyra än den hinner ta hand om i samma takt.
Innan testet är klart brukar man cykla, springa eller köra på rullskidor under cirka fyra-fem nivåer. Här registreras puls och ett litet blodprov tas i fingret.
Gör gärna ett konditionstest så grenspecifikt som möjlighet. Det vill säga så nära din träningsgren som du tränar mest inom.
 
Måste jag göra ett maxtest?
Nej, man behöver inte göra ett maxtest för att skapa sitt träningsverktyg. Ett tröskeltest är inget maxtest!
Under tröskeltestet vill vi passera mjölksyratröskeln men sedan behöver man inte gå längre.
Beroende på vart man har sin tröskel utifrån sin maximala arbetsbelastning kan nivån på hur ansträngd man blir vara individuell.

jt_bandet.jpg
Redaktör Trygg på väg mot mjölksyratröskeln. FOTO: Tynell Activity.

Syftet med ett maxtest är att ta reda på vilken central kapacitet man har. Det betyder att man tar reda på vad man har för maxpuls samt att man kan kolla den maximala syreupptagningsförmågan, också kallat VO2max.
Den maximala syreupptagningsförmågan är såklart en avgörande faktor för en uthållighetsidrottare. Men detta är mer ett värde (testvärde) på vad du har för kapacitet, inget träningsverktyg på samma sätt som ett tröskeltest ger.
 
Vad får jag ut av ett tröskeltest?
Genom att göra ett tröskeltest tar man fram vart man har sin mjölksyratröskel i förhållande till puls och belastning.
Utifrån tröskeltestet tar man också fram pulszoner som talar om på vilken belastning man ska hålla sig inom för att träna lågintensiv träning, medelintensiv träning och högintensiv träning.
Det absolut vanligaste felet många gör i sin träning är att man kör alldeles för ensidig träning. Samt att man oftast ligger på alldeles för hög belastning på sina lågintensiva träningspass. Det blir ofta något som man kan kalla ”mellanmjölks-träning”.  
 
När bör jag göra mitt tröskeltest?

Ett konditionstest kan man förslagsvis göra två gånger per år för att göra avstämningar och se hur man utvecklas.
Som skidåkare är ett bra tillfälle att göra detta under våren/sommaren för att få med sig värdena in i sommarträningen. Sedan kan ett bra tillfälle vara att stämma av detta under hösten innan man kommer in i en vintersäsong.
Som löpare eller cyklist kan man tänka sig att hösten blir en period då man börjar starta upp grundträningen. Det är också då en bra period att genomföra ett konditionstest på.
 
Men det är aldrig försent att göra ett test!
 
Vill du läsa mer om detta kan du besöka www.tynellactivity.se så kan vi hjälpa dig på din resa.

 

Senaste nyheterna

William Poromaa blev 17:e man i jaktstarten i Ruka. FOTO: Tomi Hänninen/Bildbyrån.

Hösflot Kläbo ryckte till seger - Poromaa 17:e

Johannes Hösflot Kläbo släppte upp Aleksander Bolshunov och Emil Iversen halvvägs i jaktstartloppet i Ruka. Sedan avgjorde han till seger med ett ryck i sista backen. William Poromaa blev bäste svens...
Alexander Bolshunov, tvåa, Johannes Hösflot Kläbo, etta och Emil Iversen trea på jaktstarten i Ruka. FOTO: Tomi Hänninen/Bildbyrån.

Resultat Ruka 15 km fri stil jaktstart

Johannes Hösflot Kläbo spurtade hem segern på jaktstarten i Ruka och tog hem minitouren före Alexander Bolshunov och Emil Iversen. William Poromaa blev bäste svensk på 18:e plats.
Tatiana Sorina tvåa, Therese Johaug etta och Ebba Andersson trea på jaktstarten i Ruka. FOTO: Tomi Hänninen. Bildbyrån.

Johaug klar vinnare – Ebba Andersson trea

En krasch i slutet på jaktstartsloppet förstörde för Linn Svahn och Maja Dahlqvist i slutet på jaktstartsloppet i Ruka. Ebba Andersson och Frida Karlsson stod på benen men rådde inte på ryskan Sorina ...