Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
En riktig femmil kommer att avgöras i Norra Garberg norr om Mora. Bilden från loppet för två år sedan i Sörskog. FOTO: Adam Johansson/AdaMediaMedMera.
En riktig femmil kommer att avgöras i Norra Garberg norr om Mora. Bilden från loppet för två år sedan i Sörskog. FOTO: Adam Johansson/AdaMediaMedMera.

En riktig femmil genomförs på ny ort - Norra Garberg

På grund av den milda och snöfattiga vintern har arrangören av en En riktig femmil, Skidhistoriska Sällskapet, tvingats leta efter reservort och nu slutit en överenskommelse med Norra Garberg, ett par mil utanför Mora.

Loppet kommer att gå på på ordinarie slingor i Garbergsterrängen, med en liten extrasväng för att få rätt banlängd på en trevarvsbana med flera passeringar av start- och målområdet. Snötillgången i Norra Garberg är mycket god och har fyllts på rejält de senaste dagarna.

– Exakta detaljer kommer spikas i nästa vecka och förmedlas i PM, berättar David Holmström från arrangören.

Så här såg det ut i Garbergsterrängen tisdag 3 mars. FOTO: IFK Mora SK.
Så här såg det ut i Garbergsterrängen tisdag 3 mars. FOTO: IFK Mora SK

En riktig femmil arrangerades för första gången 2018 i Sörskog och har sedan dess varit på tapeten med sina grundläggande värderingar om miljö, hälsa och plånbok – framförallt är det kanske fluorförbudet som fått flest skidvänner att reagera.

– Vi gick väl ut ganska hårt och strax före vår tid. Det var lite annan stämning på årets arrangörskonferens än när vi satt i Skellefteå som idioter för två år sedan, säger David Holmström och hänvisar till det stundande fluor-förbudet som  blev deklarerat i slutet av 2019.

Uppland, där föreningen Skidhistoriska Sällskapet har sitt säte, har valt att använda tävlingen som mästerskap för den längsta distansen – damerna kör lika långt som herrarna istället för ordinarie 30 kilometer.

– DM-tävlingarna prioriteras högt i Uppland. Det har ju inte varit möjligt i år att genomföra allt på hemmaplan så det är kul för förbundet att det ändå blir av till sist, säger Holmström.

– Såklart att alla inte kan eller vill åka så långt för att göra upp om medaljerna, men vad är alternativet? Deltagarna får se det som en rolig säsongsavslutning innan barmarkssäsongen tar vid, fortsätter Holmström och erbjuder andra distrikt att göra likadant.

Tack vare individuell start och gammeldags standard har tävlingen en något mer avslappnad stämning än många andra långlopp. Arrangören satsar på symbiosen mellan arrangör, åkare och publik.

– Vi är oftast underbemannade fram till start men då brukar det dyka upp frivilliga funktionärer. Det säger en hel del om evenemanget, menar David.

Vätskekontroll på En riktig femmil i fjol.
Vätskekontroll på En riktig femmil i fjol.

Det har varit flera välmeriterade åkare till start de senaste åren trots en del krockar med andra tävlingar. I år krockar däremot inte loppet med någon cuptävling så det kanske dyker upp en del  intressanta åkare i startlistan som gör loppet till en spännande tillställning att följa som publik.

Snöläget i Norra Garberg är som sagt rejält och har fyllts på de sensate dagarna. På onsdagen var snödjupet runt 70 centimeter.

Mer info om en riktig femmil finns här. enriktigfemmil.com

Anmälan görs här.

Norra Garbergs sportcenters Facebook-sida.

Siste nyheter

Stomprogrammet för rullskidor 2020 har blivit uppdaterat. FOTO: Längd.se.

Uppdaterat stomprogram rullskidor 2020

På grund av att världscupens tävlingsprogram för 2020 har uppdaterats så ändras stomprogrammet för rullskidor. Stomprogrammet innehåller de största rullskidstävlingarna i landet samt datum för världsc...
Podcasten Lagom Kondition med Niklas Bergh och Vasaloppscoachen Erik Wickström har Max Novak som gäst i senaste avsnittet. FOTO: Lagom Kondition.

Max Novak berättar om sin träning

I vintras slog Max Novak igenom med dunder och brak i Visma Ski Classics. I veckans avsnitt av podcasten Lagom Kondition berättar han om träningen som fick honom att etablera sig i långloppseliten.