Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Torsdag 10 september till lördag 12 september finns möjligheten att testa Madshus nyheter i Torsby skidtunnel. FOTO: Sportwin.
Torsdag 10 september till lördag 12 september finns möjligheten att testa Madshus nyheter i Torsby skidtunnel. FOTO: Sportwin.

Snart dags för Nordens största skidtestvecka i Torsby

Längdlandslaget med Charlotte Kalla, Frida Karlsson och kompani hann knappt lämna den värmländska skidmetropolen Torsby förrän den årliga skidtestar- och utbildningsveckan drar igång med ett hundratal branschmänniskor på plats 7-9 september.
Dagarna efter, 10-12 september, erbjuder Madshus allmänheten att testa deras nyheter inför vinten.

I början på kommande vecka utbildas landets bästa längdskidbutiker av de största skidleverantörerna i Sportforums regi. De flesta av de största skidleverantörerna för längd kommer att vara på plats. Totalt beräknas ett 100-tal branschmänniskor vara igång mellan måndag till onsdag i Nordens största skidtestvecka.

Dagarna efter, torsdag till lördag, 10-12 september, är det möjligt för allmänheten att kliva in i tunneln och testa Madshus nyheter. Detta samtidigt som de officiella Vasaloppscoacherna finns på plats och även Madshus teamåkare och promotörer.

– Det är bara ta sig till hjärtat i skid-Värmland och knacka på dörren till tunneln. Vi lånar ut senaste nytt i vårt sortiment av skidor, stavar och pjäxor. Corona-restriktioner gäller, naturligtvis, säger John Vikman i Karlstads-företaget Sportwin, norska skidjätten Madshus generalagent i Sverige.

I skidtunneln ligger 1,3 kilometer nydragna spår på en inspirerande snöbädd och tre minusgrader i luften.

Bland expertprofilerna på plats i Team Madshus märks OS- och VM-guldmedaljören Thobias Fredriksson, Vasaloppsvinnaren från 1999, Staffan Larsson.

– Det har blivit en tradition att vi samlas här i Torsby och testar våra olika produkter. Vi ser det som en kick-off inför höstens skidträffar ute i vårt avlånga land. Utbildning av våra produkter till sporthandlare blir viktigare och viktigare för varje år. Kunden ska få svar på tal och en personligt anpassad utrustning. Det ligger i alla leverantörers intresse, förklarar John Vikman.

Madshus testvecka är ett led i att öka kunskapen och känslan för materialet.

– Precis som Vasaloppet jobbar vi för att kunderna ska få den bästa möjliga upplevelsen på snö. Vi drivs av att ständigt förbättra oss och ligga i framkant. Det gör vi genom att vara synliga, öppna, tillgängliga och finnas nära kunden, sportbutikerna, Vasaloppscoacherna, officiella Vasaloppscenter, våra teamåkare och promotörer från Göteborg i söder till Piteå i norr.

– Tillsammans är vi skidglädje, avslutar John Vikman.

Siste nyheter

tommy_pod

Podcast med Tommy Höglund

I senaste avsnittet av Visma Ski Classics podcast, Livigno2Levi, intervjuas Vasaloppets sportchef Tommy Höglund. Podden finns på Spotify och där du hittar poddar.