Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Frida Karlsson har en ny samarbetspartner i välkända sportvarumärket adidas. FOTO: adidas.
Frida Karlsson har en ny samarbetspartner i välkända sportvarumärket adidas. FOTO: adidas.

Frida Karlsson inleder flerårigt samarbete med adidas

Idag presenterar adidas ett flerårigt samarbete med ett av Sveriges största och mest spännande idrottsnamn – Frida Karlsson.
Samarbetet startar i maj 2020 och befäster en central närvaro för adidas i Fridas karriär.

Den 20-åriga Sollefteåbon är en av Sveriges just nu mest tongivande idrottsstjärnor. En av årets mest uppmärksammade idrottsprestationer alla kategorier skedde i mars när Frida vann tremilen i Holmenkollen i sekundstrid mot Therese Johaug och därmed tog sin första världscupseger efter en makalös upphämtning. Även om Frida etablerat sig i skideliten redan innan detta lopp, gav segern eko långt utanför de inbitna skidkretsarna.

På VM i Seefeld 2019 tog Frida sensationellt tre medaljer – däribland det klassiska första VM-guldet i stafett för damer och ett individuellt silver i 10 km klassisk stil. Därmed blev Frida den tredje yngsta åkaren någonsin att ta en VM-medalj. Silvret var också den första individuella medaljen som en svensk junior tagit i ett världsmästerskap.

Som ett av de absolut största varumärkena inom sport, med högpresterande kläder och skor tillverkade med innovativ teknik, möjliggör adidas att Fridas träning kan hålla absolut världsklass både i och utanför skidspåren.

– Där jag är i min karriär just nu kan jag inte tänka mig en mer passade samarbetspartner än adidas. Våra värderingar stämmer överens och jag tycker att deras devis – att vi genom sport har möjligheten att förändra liv – är en otrolig inställning. Jag vill ha möjligheten att kunna påverka andra, framför allt kommande generationers sportstjärnor. Att på vägen kunna ha de bästa förutsättningarna att själv utvecklas som skidåkare är inte heller helt fel, säger Frida Karlsson.

Frida Karlsson kommer att involveras i kommande kampanjer från adidas och samarbetet kommer att inspirera nästa generation av idrottare, även utanför vintersportsammanhang. Fridas närvaro kommer att synas i diverse kanaler och göra avtryck på flertalet marknader.

– Fridas meritlista som 20-åring är imponerande, samtidigt som hon är i början av sin karriär. Hennes attityd, professionalism och viljan att bli bäst är precis vad vi letar efter i ett samarbete. Dessutom känns det spännande att öka vår närvaro inom vintersport på den här nivån då vi vet att det finns ett stort intresse för just elitskidåkning hos våra konsumenter. Det är en självklarhet för adidas att ha närvaro i en bredd av idrotter, säger Krystof Mejstrik, General Manager adidas Norden.

Det var ett tag sedan adidas sågs i längdspåren i Sverige. Det kommer Frida Karlsson ändra på. FOTO: adidas.Det var ett tag sedan adidas sågs i längdspåren i Sverige. Det kommer Frida Karlsson ändra på. FOTO: adidas.

 

Siste nyheter

Lina Korsgren anställer cykeltränaren Mattias Reck för att stå emot Marit Björgen på Vasaloppet. FOTO: Visma Ski Classics/Magnus Östh.

Vasaloppssegraren Korsgren ska stoppa Björgen

Vasaloppssegrarinnan, Lina Korsgren, tar nu hjälp av Tour de France-tränare i kampen om att stoppa Marit Björgen från Vasaloppsseger. – Jag kommer anställa cykelproffstränaren, Mattias Reck, i Team R...