Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Frida Karlsson har en ny samarbetspartner i välkända sportvarumärket adidas. FOTO: adidas.
Frida Karlsson har en ny samarbetspartner i välkända sportvarumärket adidas. FOTO: adidas.

Frida Karlsson inleder flerårigt samarbete med adidas

Idag presenterar adidas ett flerårigt samarbete med ett av Sveriges största och mest spännande idrottsnamn – Frida Karlsson.
Samarbetet startar i maj 2020 och befäster en central närvaro för adidas i Fridas karriär.

Den 20-åriga Sollefteåbon är en av Sveriges just nu mest tongivande idrottsstjärnor. En av årets mest uppmärksammade idrottsprestationer alla kategorier skedde i mars när Frida vann tremilen i Holmenkollen i sekundstrid mot Therese Johaug och därmed tog sin första världscupseger efter en makalös upphämtning. Även om Frida etablerat sig i skideliten redan innan detta lopp, gav segern eko långt utanför de inbitna skidkretsarna.

På VM i Seefeld 2019 tog Frida sensationellt tre medaljer – däribland det klassiska första VM-guldet i stafett för damer och ett individuellt silver i 10 km klassisk stil. Därmed blev Frida den tredje yngsta åkaren någonsin att ta en VM-medalj. Silvret var också den första individuella medaljen som en svensk junior tagit i ett världsmästerskap.

Som ett av de absolut största varumärkena inom sport, med högpresterande kläder och skor tillverkade med innovativ teknik, möjliggör adidas att Fridas träning kan hålla absolut världsklass både i och utanför skidspåren.

– Där jag är i min karriär just nu kan jag inte tänka mig en mer passade samarbetspartner än adidas. Våra värderingar stämmer överens och jag tycker att deras devis – att vi genom sport har möjligheten att förändra liv – är en otrolig inställning. Jag vill ha möjligheten att kunna påverka andra, framför allt kommande generationers sportstjärnor. Att på vägen kunna ha de bästa förutsättningarna att själv utvecklas som skidåkare är inte heller helt fel, säger Frida Karlsson.

Frida Karlsson kommer att involveras i kommande kampanjer från adidas och samarbetet kommer att inspirera nästa generation av idrottare, även utanför vintersportsammanhang. Fridas närvaro kommer att synas i diverse kanaler och göra avtryck på flertalet marknader.

– Fridas meritlista som 20-åring är imponerande, samtidigt som hon är i början av sin karriär. Hennes attityd, professionalism och viljan att bli bäst är precis vad vi letar efter i ett samarbete. Dessutom känns det spännande att öka vår närvaro inom vintersport på den här nivån då vi vet att det finns ett stort intresse för just elitskidåkning hos våra konsumenter. Det är en självklarhet för adidas att ha närvaro i en bredd av idrotter, säger Krystof Mejstrik, General Manager adidas Norden.

Det var ett tag sedan adidas sågs i längdspåren i Sverige. Det kommer Frida Karlsson ändra på. FOTO: adidas.Det var ett tag sedan adidas sågs i längdspåren i Sverige. Det kommer Frida Karlsson ändra på. FOTO: adidas.

 

Siste nyheter

Jörgen Brink vill inspirera till sommarträning genom att bjuda in till virtuella Brink Tour på SkiErg.

Jörgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Trefaldige Vasaloppsvinnaren Jörgen Brink vill ge alla tävlingssugna en fin utmaning under sommar och höst. Han bjuder in till en virtuell tour på SkiErg under namnet Brink Tour. – Jag hoppa att det ...
Rehns BK kan bli Sveriges starkaste klubb på herrjuniorsidan i vinter.

Rehns BK förstärker med Bergström och Berg

Rehns BK är en uppstickare i skid-Sverige som samlar många satsande herrjuniorer. Truls Gisselman är den mest framgångsrika åkaren i klubbens satsning på duktiga juniorer. Nu satsar klubben ytterligar...
Det bjud på toppenförhållanden i Torsby skidtunnel nu. FOTO: Torsby Skidtunnel & Sportcenter.

Fina förhållanden i skidtunneln i Torsby

Vill man få några riktigt fina skidturer nu mitt i sommaren så är det ett bra läge att åka till Torsby skidtunnel. – Vi har stenhårda fina spår nu och har fått mycket fina omdömen, bland annat från l...