Hit flyger landslaget med sitt eget privatflyg

av langd • 02.11.2009
Som bekant har svenska skidlandslaget ett nytt sponsorsavtal med NextJet som gör att man disponerar ett eget flyg, målat i blågult och med skidförbundets logga på. Langd.se kan nu berätta för dig hur man tänker använda flyget i vinter.

Som bekant har svenska skidlandslaget ett nytt sponsorsavtal med NextJet som gör att man disponerar ett eget flyg, målat i blågult och med skidförbundets logga på.
Langd.se kan nu berätta för dig hur man tänker använda flyget i vinter.

– Vi kommer att flyga till världscuptävlingarna i Beitostølen, Kuusamo och Otepää med NextJet-flyget som det ser ut nu, säger landslagstränaren Joakim Abrahamsson.
– Til Beitostølens tävlingar kan vi flyga til Fagernes förhoppningsvis, som ligger mycket närmare än Gardermoen. Flyget kommer att utgå från Östersund och det passar dom flesta.
NextJet har utvecklat sitt linjenät i Sverige ganska mycket på senare tid och landslagsåkarna får utnyttja det när de behöver.
– Speciellt linjen mellan Östersund och Bromma är användbar för oss, säger Jocke.
Han lägger också till att det kan bli aktuellt att flyga till världscuptävlingarna i Rogla i Slovenien strax före jul med sponsors-planet. Men till Tour de Ski kommer den blågula fågeln inte.
– Nej, den långa transporten mellan Prag och Italien funkade bra ifjol med en övernattning i München och vi satsar på ett liknande upplägg i år.
Kanske några trodde att landslaget skulle fara och flyga med sitt sponsors-plan under hela vintern, men så blir det alltså inte.

Ingen vallabuss i OS
Samtidig säger Jocke också att det troligen inte blir någon vallabuss i OS i Kanada.
– Det har utretts mycket och planerna har varit där. Men troligen måste den bli hemma. Vi behöver den också vid tävlingarna efter OS, som Lahtis, för-VM i Oslo och avslutningstävlingarna i Stockholm och Falun. Och det är inte säkert vi hinner få hem den i tid till dessa race.
Enligt Joakim Abrahamsson behöver man minst en vecka varje väg för att skeppa över bussen, dessutom ska den köras över till ”andra sidan” och Whistler. Det tar för lång tid, så där får nog de svenska vallarna finna sig i en vanlig vallabod som de övriga nationerna.
Det är lättare när man flyger med sponsorsflyget.
– Jag tror det är 32 platser, det betyder att vi får med hela laget inklusive ledare och vallare. Det är ju exklusivt för oss, så av övriga kan det nog bara bli fråga om sponsorer som får följa med, säger Abrahamsson och släcker hoppet för eventuella fans och andra som skulle vilja åka med landslaget till världscupen…
 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Cathrine tror på juniorerna

    by langd
    12.07.2008
  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Gunde tog hjälp av Marie!

    by langd
    14.11.2007
  • 1

    Vasaloppet de 1000 bästa

    by langd
    08.03.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Bekräftat: Nu är han färdig med Team Aker Dæhlie

    30-åringen från Kvæfjord var fjolårets storsatsning i Team Aker Dæhlie. Nu är han färdig med det norska prestigelaget efter bara en säsong.
    av Ingeborg Scheve/Max Östlund
    14.04.2025
  • Inget race för Ferry eller Sundling – Kungsledenrännet inställt

    av Max Östlund
    14.04.2025
  • NSD Classic avgjordes efter hårt arbete från arrangören

    av Max Östlund
    14.04.2025
  • Två starka profiler försvinner från Team Ragde Charge

    av Ingeborg Scheve/Max Östlund
    13.04.2025
  • Janteloppet: Håvard Moseby fortsätter imponera

    av Ingeborg Scheve/Max Östlund
    13.04.2025