Pølsa ryter till – längdåkningen tappar publik och tryck…

av langd • 13.08.2008
Den norske toppsprintern Øystein ”Pølsa” Pettersen är en annorlunda skidåkare. Hans stil är mer som en snowboardare och han efterlyser nyheter och utvecklingen som lockar publiken till längdsporten. ”Pølsa” har skrivit ner sina funderingar för langd.se:s läsare och det är intressanta synpunkter han här. Håller längdåkningen på att självdö som underhållning, vad gör vi för att undvika det och vad skall till för att få flera som ”Pølsa” från storstäderna som Oslo, Stockholm, osv… Här är texten från Øystein (på norska, men vi hoppas de flesta förstår):

Den norske toppsprintern Øystein ”Pølsa” Pettersen är en annorlunda skidåkare. Hans stil är mer som en snowboardare och han efterlyser nyheter och utvecklingen som lockar publiken till längdsporten.
”Pølsa” har skrivit ner sina funderingar för langd.se:s läsare och det är intressanta synpunkter han här. Håller längdåkningen på att självdö som underhållning, vad gör vi för att undvika det och vad skall till för att få flera som ”Pølsa” från storstäderna som Oslo, Stockholm, osv…
Här är texten från Øystein (på norska, men vi hoppas de flesta förstår):

Arrangement og sånn!
Langrennsporten har utviklet seg i de senere årene. Vi har fått mange nye øvelser som skal øke interessen rundt sporten. Noen av endringene har møtt motstand, mens andre har glidd naturlig inn i sporten. Dagens langrenn er en miks av gammel tradisjon og ny tid. Allikevel taper langrenn når det gjelder publikumstekke.
Publikum svikter langrenn ute på stadion. På TV er det populært. Slik jeg ser det er kun Drammen, Düsseldorf og Rybinsk som får folk ut av sofaen og ut på stadion. Hvorfor?? Når hopprenn, skiskyting og alpint får fulle hus gang på gang.
Det er ikke mer spektakulært å se på hopp, skiskyting eller alpint. Allikevel valfarter folk til Planica, Oberhof eller Val Gardena. Hvorfor?
Jo, fordi publikum har forventninger til arrangementet. Forventninger som går ut over det sportslige. Næringslivet er tilstede med utsalgboder. Diverse mat og god drikke fåes kjøpt i store telt. Musikk fra store høytalere dunker ut mellom de sportslige høydepunktene. Alt i en herlig miks med suveren idrett som hovedingrediens!

Må skape forventninger

Får å trekke publikum må publikum ha forventninger til det de skal være med på. Vi kan allerede nå si at skiskytinga i Oberhof til vinteren blir en idrettsfest med mye folk. Hvordan blir det i langrenns-VM i Liberec?? Hvor mange guttegjenger  fikk lyst til å dra til Liberec etter å ha sett fjorårets prøve-VM på tv? Når VM i skiskyting i Östersund gikk samtidig. Med fulle hus og fullt trøkk.
I langrennssirkuset lykkes Drammen, Düsseldorf og Rybinsk å skape de forventingene og publikum møter i hopetall. Til dels kanskje Holmenkollen også. Ikke alle i Düsseldorf er interessert i langrenn, men de 150.000 glade tyskerne lager en fantastisk ramme! Det samme med vår stolte femmils-tradisjon. Det handler om mer enn de 50 km som utøverne går. Det er så mye, mye mer! Og både publikum og utøvere koser seg.
På stadion derimot er det ikke så festlig. Selv om det er der vinneren kåres. Kan det ha noe med arrangementet å gjøre?
Det er jo naivt å tro at Drammen er det stedet i Norge med flest langrennsinteresserte. Men arrangøren er dyktig og spiller på flere strenger. Drammenserne er interessert i å ha det moro og får det de vil ha! Burde det ikke være slik overalt?

Vi må lage rammer
Den delen av publikum som er interessert i langrenn kommer uansett. Hva er galt med å trekke flere tilskuere pga et telt med god mat og drikke? Noen andre tilskuere pga musikk, og enda noen pga næringslivets salgsboder. Tilsammen vil alle menneskene lage en fantastisk ramme rundt idrettsarrangementet. Og gjennom TV sendingene vil man rekruttere flere tilskuere til året etter. Og som det heter i sangen; jo flere vi er sammen, jo glader blir vi.
Interessen for langrenn er enorm i Norge. I løpet av sommerhalvåret arrangeres flere showrenn på rulleski, og det kommer masse folk for å se på. Sandnes i Rogaland er kjent for mye, men ikke for å være en langrennsby. Allikevel trekker rulleskirennne der fulle hus tre år på rad. Og kommer til å gjøre det neste år. Fordi det hele er et show, en herlig miks av forskjellige ingredienser. Publikum gleder seg allerede til neste år.

Oslo-VM en folkefest?
Oslo skal arrangere VM i 2011. Jeg håper arrangementet blir en folkefest uten like. Hvor publikum møter ett bredt arrangement som treffer flere typer publikum, og som skaper forventninger og positive assosiasjoner rundt langrenn. Og kanskje en ny stjerne?
Her tråkker jeg helt sikkert mange på tærne, jeg håper iallefall det! For da er det iallefall engasjement rundt saken. Det er et godt utgangspunkt for en diskusjon! Jeg er en Oslogutt som elsker langrennsporten. Jeg er opptatt av å bevare det gamle,  men pakke det inn på nytt!

Mitt håp er at langrennsarrangører  på vinterstid kan lære av showrennene på sommerstid, lære av skiskyting, hopp og alpint, og vi folk hvor moro det kan være på skirenn!
Jeg mener tiden inne for å bytte ut den tradisjonelle ”nikkersen” med noen litt mere moderne bukser…!

Pølsa!
 


 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

Fler artiklar

  • GUIDE: Allt du behöver veta inför Marcialonga

    På söndag är det dags för säsongens första Grand Classics i Ski Classics. Marcialonga arrangeras för 52:a gången i ordningen och här hittar du all information inför klassikerloppet.
    av Maja Eriksson
    24.01.2025
  • Krönika: – Generation Alvar är framtiden

    av Torbjörn Nordvall
    24.01.2025
  • Team Burger King Northug – Pro Team presentation Säsong XVI

    av Langd.se/ Ski Classics
    24.01.2025
  • ”Vi går för hat-trick”

    av Max Östlund
    24.01.2025
  • Så har Marcialonga påverkat långloppsåkningen

    av Ingeborg Scheve
    23.01.2025