Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Landslagsåkaren och hållbarhetskonsulten Björn Sandström är involverad i Smart Energy Cup, det nya namnet på Sverigecupen. FOTO: Simon Eliasson/Bildbyrån.

Landslagsåkaren och hållbarhetskonsulten Björn Sandström är involverad i Smart Energy Cup, det nya namnet på Sverigecupen. FOTO: Simon Eliasson/Bildbyrån.

Sverigecupen blir Smart Energy Cup - ska vara klimatneutral 2026

Sverigecupen i längdskidor formas till ett femårigt projekt mot att göra tävlingsserien klimatneutral år 2026.
Smart Energy Cup heter satsningen som tillsammans med arrangörer, klubbar och samarbetspartners ska sänka utsläppen och öka medvetenheten.
– Det här har jag väntat på, säger landslagsåkaren och hållbarhetskonsulten Björn Sandström.

Den nationella seniorcupen tar den här säsongen ett stort steg i utvecklingen mot att visa upp skidsporten för fler genom livesändningar från samtliga tävlingsorter i Expressen och Bonnier News Local. Nu lanseras nästa nyhet när tävlingarna får namnet Smart Energy Cup och ska fungera som ett femårigt projekt där den primära ambitionen är att minska utsläppen för att uppnå klimatneutrala arrangemang senast år 2026.

– Nu hjälps vi åt för att fortsatt kunna åka skidor på snö om 50 år. Smart Energy Cup kommer mäta utsläppen för alla som är involverade i cupen och genom utbildning ska tävlingarna minska utsläppen och genomföras klimatneutrala senast år 2026, säger Malin Westhed, Marknadschef Svenska Skidförbundet längd.

Smart Energy Cup genomförs på fem svenska orter under vintern och fungerar som uttagningstävlingar för att forma lag till såväl världscuper som de Olympiska Spelen.

– Framtidens stjärnor och ambassadörer för skidsporten fostras i Smart Energy Cup. Nu vill vi också forma våra evenemang för att få ner utsläppen till att bli klimatneutrala och öka tempot i arbetet med att utbilda Sveriges elitskidåkare till att vilja inspirera andra till klimatsmarta val, säger Westhed.

Flera aktiva i skidlandslaget har redan ett stort engagemang för klimatfrågor och initiativet Smart Energy Cup välkomnas. Svenska Skidförbundet har redan påbörjat ett klimatbokslut för alla tio grenar som hållbarhetskonsulten och elitskidåkaren Björn Sandström genomför via hållbarhetsbyrån Gidås som han till vardags arbetar vid. Att detta arbete nu expanderas till att inkludera Smart Energy Cup är ett naturligt steg för att arbetet också ska nå ut till klubbar och arrangörer.

Björn Sandström ser framemot arbetet med Smart Energy Cup där han kommer att bistå med expertis i frågor rörande utsläppsminskningen.

– Det här har jag väntat på. Vi vet att elitidrotten inspirerar till rörelse som bidrar till folkhälsa. Vad vi tyvärr också vet är att idrottsarrangemang inom alla sporter är förknippade med utsläpp av växthusgaser. Arbetet från oss på Gidås ska analysera Smart Energy Cups utsläpp, sätta upp riktlinjer för att uppnå årliga utsläppsminskningar, nå målen år 2026 och därigenom inspirera Skidsverige till en ökad medvetenhet i klimatfrågor, säger Sandström.

Senaste nyheterna

Hanna Öberg på väg att lämna skjutvallen vid landslagets träning på Östersunds skidstadion på tisdagen. FOTO: Per Danielsson.

Det är skjutprestationen som avgör

Det är skyttet som avgör tävlingar i skidskytte. Det visar analys av 5000 starter och 17 skidskyttesäsonger som Forskare vid Mittuniversitetet i Östersund gjort Det är den hittills mest omfattande ve...
Vauhtis fabrik i Joensuu, Finland, brann ner till grunden i går.

Vallatillverkaren Vauhtis fabrik brann ner

En av de största vallatillverkarna, finska Vauhti, drabbades i går av att hela produktionsdelen av fabriken brann ner till grunden. Fabriken är belägen i Joensuu. Upp till 10 000 liter kemikalier för...
Johannes Hösflot Kläbo utan Viaplays logotyp på tävlingsdräkten vid värlscupen i Ruka, Finland i helgen. FOTO: Tomi Hänninen/Bildbyrån.

Kläbo i konflikt med norska förbundet

Den norska fixstjärnan Johannes Hösflot Kläbo hotar med att stå över helgens världscuptävlingar på hemmaplan i Lillehammar. Det handlar om att Kläbo inte vill ha Viaplays logotyp på det norska landsl...