• Skadeförloppet i Umeå

    För sjätte året i följd arrangerades Skadeförloppet i Umeå. Precis som tidigare år avslutningen på den säsong som varit och nystarten på den kommande. Allt enligt devisen: ”skaderisk? – nja det händer inte mig…”.

  • Södergren mot ”hela Norge”

    Idag är det dags för sista rycket för säsongen för Anders Södergren: Skarverennet i norska Geilo.
    Anders, som kommer direkt från seger i Fjälltopploppet förra helgen, möter som ensam svensk toppåkare hela norska eliten i en tävling med mer än 13.000 startande.
    – Jag åker för att vinna, säge rAnders till langd.se.

  • Rikard Grip ny landslagstränare för damlaget

    Rikard Grip, 29, från Månkarbo i Uppland blir ny förbundskapten för längdlandslagets damer. Den tidigare förbundskaptenen Magnus Ingesson får en ny roll som resurstränare och mentor för laget.
    Joakim Abrahamsson fortsätter att ha befälet för herrarna som också får behålla Arild Monsen som sprinttränare.
    – Vi har fått till långsiktiga lösningar med förbundskaptenerna och känner både glädje och förväntan över vad vi kan prestera tillsammans på vägen mot huvudmålet, OS 2014 i ryska Sotji, säger Svenska Skidförbundets längdchef Hans-Eric Schultz.

  • Toppåkarna vill ha tuffare banor

    De svenska landslagsåkarna vill ha mer utslagsgivande banor på Lugnet i Falun:
    – Landslaget har en samling i Falun i maj och då ska vi ha en dialog. Och frågan om att utveckla banorna är alltid aktuell, säger enhetschefen för Lugnetanläggningarna tillika tävlingsledaren i Skidspelen Tomas Jons till Dala-Demokraten.

  • Fischer tog flest OS-guld

    Ett vinter-OS är också en kamp mellan de olika utrustningsproducenterna.
    Vid vinterns OS i Kanada var det Fischer som tog flest OS-medaljer i de nordiska grenarna – längdåkning, backhoppning, nordisk kombination och skidskytte.
    God tvåa var Madshus, medan Salomon kom närmast Fischer när det gäller pjäxor.

  • Fina spår i Mora

    I centrala Mora är vintern precis över, men i spårsystemets höglänta delar i Norra Garberg kan man med lite tur åka skidor ända in i maj. I mitten av april fanns här gott om snö, till stor glädje för skidgymnasiet och Moraåkarna.

End of content

End of content