Nu kommer världens första universella rullskidbroms – tillverkad i Norge
Nu lanserar den norska rullskidtillverkaren FF Rollerskis ett helt nytt, innovativt bromssystem för rullskidor. Konceptet är utvecklat för både klassisk stil och skate, passar utövare på alla nivåer, och kan användas för allt från mjuka inbromsningar till nödstopp.
– Vi är otroligt stolta över den här rullskidan, som vi har utvecklat i samarbete med Eker Design, kända från Koenigsegg och Hydrolift. Det är fantastiskt roligt att äntligen kunna erbjuda bromssystemet till alla. Vi har haft långa väntelistor, och intresset har varit enormt sedan vi släppte nyheten, säger grundaren Henrik Lindhagen på FF Rollerskis, och tillägger:
– Den fråga jag får oftast är: “Hur bromsar man på rullskidor?”
Se fakta och specifikationer längre ner i artikeln.
Så fungerar det
Kort sammanfattat fungerar bromssystemet så här: Själva bromsen är en kloss som sitter under bakskärmen på rullskidan. Denna kloss passar ner i ett V-spår i rullskidhjulet. För att bromsa trycker man helt enkelt staven ner på bakskärmen. Bromskraften justeras beroende på hur mycket tryck du lägger på staven.
– På det sättet kan du bromsa säkert och effektivt utan att behöva flytta foten till en annan position – något som lätt kan rubba balansen på rullskidor, förklarar Lindhagen.
Han lyfter också fram att bromssystemet är konstruerat för att vara extremt enkelt och intuitivt att använda.
– En av de mest unika lösningarna är fångkoppen på bromsskärmen. Den är utformad så att även om du inte träffar helt exakt med staven, kommer den automatiskt att leda staven till en idealisk position för maximal bromseffekt, säger Lindhagen.
– Men vårt bromssystem är inte bara en fartbroms. Det ger också rullskidan ökad stabilitet, vilket ger bättre kontroll och trygghet – särskilt i utförskörningar, säger han och tillägger:
– Till skillnad från andra bromsar på marknaden, som är stora, tunga och mycket synliga, är vår lösning lätt och diskret: Bromsen ser ut som en helt vanlig skärm.

Passar till alla rullskidor
Men något av det unika med det nya norskutvecklade bromskonceptet från FF Rollerskis är att hela systemet kan monteras på vilka rullskidor som helst.
– Det speciella med vårt bromssystem är att det passar alla rullskidor på marknaden, även våra konkurrenters modeller. Det har vi valt medvetet, eftersom vår vision är att fler ska kunna åka rullskidor tryggt, oavsett vilket märke de använder. Vi tror att detta kan få stor betydelse för både rekrytering och trygghetskänsla inom sporten, säger Lindhagen och tillägger:
– Dessutom är det ju miljövänligt att man inte behöver byta ut hela rullskidparken för att uppgradera till en säkrare lösning.
Det nya bromssystemet finns tillgängligt i flera varianter:
-
Endast bromssystem
-
V-spårshjul och bromssystem för montering på rullskidor från andra märken
-
Den nya helfjädrade rullskidan 360Flow redefined, som levereras med bromsskärm som standard
Produkter finns redan nu till försäljning på nätet, men kommer också att lanseras i Sport 1-kedjan under hösten och nästa år.
– Vi tror att den största marknaden är de som idag inte åker rullskidor. Bara i Norge finns över 2,5 miljoner människor som åker skidor under påsken, och många av dem skulle kunna ha glädje av rullskidor, om de kände sig trygga. Därför tillverkar vi rullskidor som folk känner sig trygga på, oavsett nivå, säger Lindhagen.
FAKTA: Tekniska specifikationer och nyckelfunktioner
Bland nyckelfunktionerna i den nya rullskidteknologin från FF Rollerskis, som alltså är utvecklad för både klassisk stil och skate, finns följande:
Gemensamt för båda modellerna – Classic och Skate:
-
Stavaktivering: Bromsen aktiveras enkelt genom att trycka staven på baksidan av skärmen (bakskärmen), ingen fotförflyttning krävs.
-
Kompatibilitet: Systemet fungerar med alla FF-modeller och konkurrerande märken, kan köpas som bolt-on-kit.
-
360° dämpning och flexibilitet: Gummiinsatser och “floating fork”-teknik ger vibrationsdämpning och god responskänsla på olika underlag.
-
Justerbar bromskraft: Från mjuka inbromsningar till nödstopp, beroende på vilken del av bromspunkten som träffas.
-
Materialval: Ram av anodiserad Hydal-aluminium och återvinningsbara V-spårshjul med lång livslängd och bra grepp.
Classic-modellen – Teknisk förklaring:
-
Vertikal bromsplatta under bakskärmen.
-
När staven trycker ner skärmen pressas bromsen mot V-spåret i hjulet.
-
Detta skapar en intuitiv och stabil broms med god kylning, även under långa utförskörningar.
-
V-spår i hjulen ger ökad friktion och kontroll vid aktivering.
-
Användarvänlig för alla färdighetsnivåer – från nybörjare till elitåkare.
Skate-modellen – Teknisk förklaring:
-
Har en svävande bromsfläkt som hänger under bakskärmen.
-
Vid aktivering trycks fläkten ner och formar tillbaka hjulet till dess ursprungliga form, vilket ger en jämnare inbromsning.
-
Bromsmekanismen minskar även slitage och förlänger hjulens livslängd, eftersom den undviker typisk sidopress som uppstår vid plogning.
-
Jämn hastighetskontroll, utan att störa skatetekniken.
Ingår i startpaketet:
-
Två bakhjul med V-spår
-
Två bromsskärmar (”mudguards”)
-
Designade för enkel montering (bultsystem)