Jenny satsar mot VM – vill ha långloppslag för tjejer

av langd • 21.03.2010
Jenny Hansson vann Birkebeinerrennet och var totalt utpumpad efteråt. Nu satsar hon mot skid-VM nästa år, men samtidigt vill hon ha ett tjejlag i långloppscirkusen.

Jenny Hansson vann Birkebeinerrennet och var totalt utpumpad efteråt. Nu satsar hon mot skid-VM nästa år, men samtidigt vill hon ha ett tjejlag i långloppscirkusen.

Jenny Hansson vann Birkebeinerrennet och var totalt utpumpad efteråt.
Nu satsar hon mot skid-VM nästa år, men samtidigt vill hon ha ett tjejlag i långloppscirkusen.

Det blev en oerhörd tuff kamp för tjejen från Vålådalen när hon vann Birken. Hon togs om hand av hälsopersonell och det gick en halvtimme innan hon orkade snacka om tävlingen.
– Jag har inte haft en perfekt uppladdning, så jag blev mer trött än normalt, säger Jenny.
Nu har hon vunnit årets FIS Marathon Cup och satsar på VM i Oslo 2011.
– Jag är tänd på att åka tremilen och jag är klar för att lägga ner det som krävs av träning för att lyckas där.
Hon gillar också tanken på att få åka för ett eget tjejteam.
– Det hade varit spännande att samla ett sådant lag i framtiden. Ett riktigt ”tjejteam”.
Jenny Hansson vann Birkebeinerrennet före sprintstjärnan Karianne Bjellånes, som varit femma två gånger i världscupen i sprint i vintras.
– Jag är oerhörd nöjd med att åka under tre timmar i min debut i Birken. Jag hade ingen chans att hänga på med Jenny då hon kom ifatt mig, men andraplatsen är kul ändå, säger 23-åringen som var i ledningen tre mil efter start.
Trea var den italienska veteranen Antonella Confortola Wyatt från Val di Fiemme, som också var nöjd med den norska stortävlingen:
– Wonderful race, var hennes kommentar.

 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Bryter med landslaget: ”Jag är mycket missnöjd”

    Österrikiska landslagsstjärnan bryter med landslaget och flyttar utomlands.
    av Ingeborg Scheve
    18.06.2026
  • LÖPTRÄNING: Effektiva intervaller – förbättra din syreupptagningsförmåga

    av Maja Eriksson/Längd.se
    18.06.2026
  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    av Maja Eriksson
    17.06.2026
  • TRÄNING PÅ RULLSKIDOR: Grundläggande uthållighet – hur man undviker skador

    av Adéla Ročárková/Bezky.net
    17.06.2026
  • Northug debuterar i svenskt TV-program

    av Längd.se
    16.06.2026