Kowalczyk i topp på tremilen
Det blev som väntat ett tungviktsmöte mellan Justyna Kowalczyk och Marit Björgen på OS-tremilen i klassisk stil. Efter en oerhörd spurtduell kunde polskan höja segernäven och ta sitt första guld i Vancouver.
Det blev som väntat ett tungviktsmöte mellan Justyna Kowalczyk och Marit Björgen på OS-tremilen i klassisk stil. Efter en oerhörd spurtduell kunde polskan höja segernäven och ta sitt första guld i Vancouver.
I morgon avgörs 2010 års upplaga av Tjejvasan. Största favoriten har vi redan presenterat, Susanne Nyström IFK Mora SK, som i fjol vann för tredje året i rad.
Är det i år dags att bryta trenden? Ett antal åkare har chansen och här kommer några av de allra största utmanarna.
Sverige var snabbast på två av de fyra sträckorna i damstafetten över 4×5 kilometer och vann alltså ”halva stafetten”.
I mål var man femma, knappa minuten efter överlägsna Norge. Men med en frisk Anna Haag hade Sverige definitivt haft medaljchans här.
Sverige hade stora förhoppningar om medalj i damstafetten över 4×5 kilometer idag, men Anna Haags sjukdom gör att något annat lag måste mislyckas totalt om Sverige ska kunna kapa åt sig en medalj.
Finland gör ett av sina sämsta OS någonsin och inför dagens damstafett är det krig i det finska damlaget, skriver Hufvudstadsbladet.
Damstafetten är distansen som Finland har vunnit i de två senaste VM-tävlingarna och där man normalt är stora favoriter.
Tre år i rad har Susanne Nyström avgjort Tjejvasan efter spurtduell. Hon behärskar Vasaloppsrakan som ingen annan och förra året blev hon till och med historisk genom att bli den första någonsin att vinna för tredje gången. Att det dessutom blivit tre år i följd gör henne inte desto mindre till storfavorit på lördag- En storfavorit med blandade känslor.
Här jublar Sveriges nya guldhjältar i Whistler Olympic Park – 22 år efter att det senast begav sig, också det i Kanada.
Så länge sedan är det nämligen att Sverige vann herrstafetten på OS.
Men kvartetten Daniel Rickardsson, Johan Olsson, Anders Södergren och Marcus Hellner gjorde allt rätt och klädda av konkurrenterna över 4×10 kilometer…
Ett verbalt krig har brutit ut mellan de två stora favoriterna till damernas tremil på OS.
Justyna Kowalczyk säger att Marit Björgen aldrig hade vunnit sina guld utan astmamedicin.
– Hon är en dålig förlorare, kontrar Norges OS-drottning.
Sjukdom kan komma att sätta det svenska favoritlaget i damstafetten på sidlinjen.
Både Anna Haag, Charlotte Kalla och Magdalena Pajala har blivit sjuka och isolerats från resten av OS-truppen.
Herrstafetten är normalt en höjdpunkt på OS-programmet och nu tillhör Sverige åter igen favoriterna. Man har ljuva minnen från Kanada och OS. Det var ju Canmore utanför Calgary att Gunde Svan & co körde hem stafettguldet vid vinter-OS 1988…
End of content
End of content