Södergren hittade känslan
Dubbeljakten började på sämsta tänkbara sätt för Anders Södergren.
Men den slutade mycket bättre.
Han jublade för de svenska medaljerna och hittade själv känslan som han letat efter länge.
Dubbeljakten började på sämsta tänkbara sätt för Anders Södergren.
Men den slutade mycket bättre.
Han jublade för de svenska medaljerna och hittade själv känslan som han letat efter länge.
Trots 20 centimeter nysnö och 14 grader kallt så kunde arrangörerna genomföra Njurunda Runt under lördagen, 40 kilometer i klassisk stil med sedning för Vasaloppe. Drygt 200 åkare kom till start och hade det tufft i nysnön. Snabbast i damernas elitklass var Caroline Jakobsson som vann före Sara Hugg, båda tävlande för Stockvik. I herrklassen var det tuffare där Östersundsåkaren Erik Olofsson var metern före Stockviks Thommy Larsson.
Jörgen Brink slutade tvåa i Tartu Skimaraton över 63 kilometer klassisk stil, bara spurtslagen av Anders Aukland från Norge, som försvarade fjolårssegern. Oskar Svärd på tredje hade samma tid som ”Brinken”.
I damklassen var Sandra Hansson helt överlägsen.
Emil Jönsson kommer inte att åka sprintstafetten i OS. Han har blivit isolerat från den svenska truppen sedan han blivit sjuk.
Istället blir det Teodor Peterson som ska åka tillsammans med Marcus Hellner.
Det blev inget OS för landslagsåkaren Robin Bryntesson. Istället kunde ”Brynte” spurtvinna Fabriksloppet de 40 kilometerna från Mellansel till Västeralnö Fäbodar. Tvåa var Peter Jönsson RAmsele medan hemmaåkaren Robert Åström var trea och Klas Nilsson, Skellefteå SK, fyra.
150 åkare kom till start, ett 80-tal valde att backa i kylan och de nordostliga vindarna. Tävlingarna var också Lång-DM för Ångermanland och seedning inför Vasaloppet.
Under lördagen kördes Antikloppet från Tavelsjö till Naturbruksgymnasiet in Umeå. Loppet var också seedningsgrundande för Vasaloppet.
Hon var avhängd i sista backen in mot stadion, men vägrade att ge upp.
Anna Haag kämpade sig tillbaka, förbi både Steira och Kowalczyk och säkrade Sverige OS-silver i dubbeljakt.
En sådan jävlar(anna)mma ska man leta länge efter…
Kylan är ett samtalsämna i den pågående Tour of Norway och Skandinaviska cupen, som avslutas på söndag.
Frågan är om temperaturen tillåter en avslutande etapp upp till berget Spåtind, 15 kilometer fristil i båda klasser.
Det blir en tuff tremil för herrarna i Whistler Olympic Park. Man startar en halvtimme senare än vad damerna gjorde igår, vilket betyder att solen kommer att få ordentligt tag och blöta upp snön i där det inte är skugga.
Många tror att Lukas Bauer ska spränga fältet och åka ifrån, norrmännen är dock säkra på att Petter Northug spurtar hem OS-guldet…
Kan Charlotte Kalla göra det igen…?
Frågan är om hon hänger med på den klassiska delen, vilket man kanske inte ska vänta sig när Kowalczyk, Bjørgen, Steira, Saarinen & co sätter högsta fart.
Men både Charlotte och Anna Haag har medaljchans även idag.
End of content
End of content