’- Första målet är att komma till startlinjen…

av langd • 06.07.2010
För två år sedan var Anna Simberg, 23, ett av våra största hopp och fanns med i världscuplaget. Idag låter det annorlunda. – Mitt första mål är att komma till starten, säger Anna, som medger att tanken på att lägga av har funnits…

För två år sedan var Anna Simberg, 23, ett av våra största hopp och fanns med i världscuplaget. Idag låter det annorlunda. – Mitt första mål är att komma till starten, säger Anna, som medger att tanken på att lägga av har funnits…

För två år sedan var Anna Simberg, 23, ett av våra största hopp och fanns med i världscuplaget.
Idag låter det annorlunda.
– Mitt första mål är att komma till starten, säger Anna, som medger att tanken på att lägga av har funnits…

Dom två senaste säsongerna har inte alls blivit vad Anna hade hoppats och nu är hon istället i en anfallsposition.
– Kanske hade jag för höga mål, kanske tränade jag för mycket. När framgångarna uteblev var inte skidåkningen kul längre och det måste vara roligt om man skall hålla på med skidor hela tiden, säger Torsby-Anna.
Hon berättar om ett liv som kretsat kring skidor från ung ålder. Där andra sporter sållades bort efter hand och allt mer tid går åt till skidorna.
– Det fanns tävlingar då jag inte ens kom till startlinjen. Det svåra är också att bli accepterad när det inte går bra, speciellt när det bara gått framåt tidigare.
Därför har Anna rätt blygsamma mål inför den kommande säsongen.
– Jag har fått det övriga livet att stämma rätt så bra, det känns roligt med träning och skidor igen och Team Skitunnel är en viktig del av satsningen speciellt med tanke på det goda miljöt vi har där.
Anna kommer också att jobba lite under sommaren för att få lite annat att tänka på under tiden.
– Det är jättesvårt att snacka om mål kommande vintern. När jag inte var bland dom tio bästa på Sverigecupen känns det fel att snacka om världscup och VM. Därför är det första målet att komma till startlinjen…

Byter klubb
En förändring som ska motivera Anna Simberg ytterligare är bytet från moderklubben SK Bore till Piteå Elit.
– Jag har varit helt ensam seniortjej i Bore och även om dom har stöttat mig hundra procent i alla år förstår alla att jag nu söker en ny miljö. Jag känner tjejerna i Piteå Elit sedan tidigare och Magnus Ingesson är min personliga tränare. Han är numera sportchef i klubben, så det var ganska naturligt.
Anna säger också att det var viktig att Piteå Elit är en ren elitklubb, medan SK Bore tar hand om alla – ungdomar, seniorer och motionärer.
Om det var några ljusglimtar förra vintern?
– Ja, jag åkte bra på sprinten i Tour of China samt att det gick bra både i Orsa-Grönklitt och i Vålådalen, tycker Anna Simberg, som från världscupen för två år sedan nu kämpar för att ta sig tillbaka till Sverigeeliten och få tillbaka både lusten, känslan och glädjan som är så viktig för att lyckas…

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    SVT har sedan långt tillbaka sänt Tjejvasan, som kommande säsong ingår i Ski Classics. Nu står det klart att SVT även sänder det nystartade herrloppet på samma bana.
    av Maja Eriksson
    17.06.2026
  • TRÄNING PÅ RULLSKIDOR: Grundläggande uthållighet – hur man undviker skador

    av Adéla Ročárková/Bezky.net
    17.06.2026
  • Northug debuterar i svenskt TV-program

    av Längd.se
    16.06.2026
  • Schweiziska landslagsåkaren byter till skidskytte

    av Maja Eriksson
    16.06.2026
  • CYKELTRÄNING: Lätt cykeltur – bygg din grund en timme i taget

    av ProXCskiing.com
    16.06.2026