Landslaget på läger – Emil städar garaget…

av langd • 14.09.2010
Landslaget har åkt på läger, de traditionella åkarna på snö i Ramsau och sprintgänget till Vålådalen och barmark. Fast hemma i Östersund sitter Emil Jönsson, småsjuk och inte klar för något läger. Men deppar… nej då, långt därifrån…

Landslaget har åkt på läger, de traditionella åkarna på snö i Ramsau och sprintgänget till Vålådalen och barmark. Fast hemma i Östersund sitter Emil Jönsson, småsjuk och inte klar för något läger. Men deppar… nej då, långt därifrån…

Landslaget har åkt på läger, de traditionella åkarna på snö i Ramsau och sprintgänget till Vålådalen och barmark.
Fast hemma i Östersund sitter Emil Jönsson, småsjuk och inte klar för något läger.
Men deppar… nej då, långt därifrån…

Så här skriver Emil på sin egen hemsida www.emiljonsson.se:
Jaha, då sitter jag här själv i soffan och skriver.
Anna och ”trad” gänget har farit till Österrike och sprintarna har åkt till Vålådalen. Och jag, jag är hemma eftersom jag varit lite små hängig sedan i lördags.
Inte roligt att vara sjuk men ibland måste man vara det med.
Och i ett sånt här fall har man 2 alternativ. Antingen får man panik över mängden tappad träning varje dag och har ångest för att man ska bli sämre till säsongen startar.
Eller så gör man som jag. Fixar och donar med det man hinner med i vanliga fall: passar på att njuta av solen, städa garaget och inreda ett förråd, klippa gräs. skriva massa mejl som man skjutit på, och framförallt passa på att vila kroppen! den har slitit på hårt i år och allt har gått otroligt bra, har inte varit sjuk på mycket mycket länge så det är faktiskt ”lite skönt” att bli sjuk ibland. kroppens sätt att säga till att man ska vila lite.
Men jag hoppas att kroppen inte ska njuta för länge utan jag ska förhoppningsvis ut och röra mig i morgon och sen försöka ansluta till vålådalskillarna så for som möjligt!

Men Ola är frisk
I Norge har också sprintlandslaget samlats för läger. Det blir tidernas hårdaste läger lovar sprinttränaren Ulf Morten Aune, när han nu har sina gubbar samlade i Oslo.
– Ett hårt pass varje dag står på programmet.
Samtidigt som Emil Jönsson är småsjuk, har värsta konkurrenten Ola Vigen Hattestad andra bekymmer.
– Ola har varit frisk hela sommaren och är nästan orolig över att han inte har haft någon sjukdom. För den kommer ju alltid någon gång och nu är han rädd den kommer på fel tidpunkt, skrattar hans pappa i samspråk med langd.se.
Petter Northug har däremot haft sjukdomsbekymmer i norska laget och har fått stå över några dagars träning under höghöjdslägret i Italien.

 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    SVT har sedan långt tillbaka sänt Tjejvasan, som kommande säsong ingår i Ski Classics. Nu står det klart att SVT även sänder det nystartade herrloppet på samma bana.
    av Maja Eriksson
    17.06.2026
  • TRÄNING PÅ RULLSKIDOR: Grundläggande uthållighet – hur man undviker skador

    av Adéla Ročárková/Bezky.net
    17.06.2026
  • Northug debuterar i svenskt TV-program

    av Längd.se
    16.06.2026
  • Schweiziska landslagsåkaren byter till skidskytte

    av Maja Eriksson
    16.06.2026
  • CYKELTRÄNING: Lätt cykeltur – bygg din grund en timme i taget

    av ProXCskiing.com
    16.06.2026