Tiio är i flytzonen igen

av langd • 08.12.2010
Tiio Söderhielm vann Team Sportia Cup-tävlingen i Skellefteå i söndags, något som förde honom hela vägen till helgens 15 kilometer klassisk stil i världscupen i Davos. Efter en sämre säsongsöppning har åsarnaåkaren från Funäsdalen hittat flytzonen igen…

Tiio Söderhielm vann Team Sportia Cup-tävlingen i Skellefteå i söndags, något som förde honom hela vägen till helgens 15 kilometer klassisk stil i världscupen i Davos. Efter en sämre säsongsöppning har åsarnaåkaren från Funäsdalen hittat flytzonen igen…

Tiio Söderhielm vann Team Sportia Cup-tävlingen i Skellefteå i söndags, något som förde honom hela vägen till helgens 15 kilometer klassisk stil i världscupen i Davos.
Efter en sämre säsongsöppning har åsarnaåkaren från Funäsdalen hittat flytzonen igen…

– Det är bara att åka dit och dunka på, sade han till zport.se inför avresan till världscupen i Davos.
26-åringen vann i Skellefteå med 26 sekunder före Martin Johansson från IFK Mora, som var 14:e man på samma distans i världscupen i Otepää förra säsongen.
– Jag visste redan innan att sådana här lopp måste man vinna för att få chansen i världscupen. Därför provade jag med att gå ut i maxfart och ta kommando, berättar Tiio vidare för lokalsporten.
– Jag orkade hålla farten och kroppen kändes bra, säger han.
På söndagskvällen kom samtalet från landslagsledningen; Söderhielm var uttagen till kommande helgs världscuptävling. En plats öppnades upp när varken Mats Larsson eller Emil Jönsson valde att tävla i det klassiska loppet, till förmån för söndagen sprint.
– Väldigt kul att få chansen. Det är speciellt att åka i landslagets dress. Jag har alltid velat åka i Davos också, det ska vara väldigt fina banor, säger Tiio till zport.se.
Men säsongspremiären var alltså inte alls bra. På hemmaplan i Bruksvallarna kunde han inte mäta sig med de bästa.
– Det var ett riktigt fiasko. En av mina absolut sämsta tävlingar, säger Söderhielm, som mestadels har tränat på hemmaplan efter premiären.
Davos blir bara hans femte tävling för säsongen. Efter Bruksvallsloppet har han bara tävlat i ÖSK-skidan samt de två Team Sportia Cup-tävlingarna. I Beitostölen och Falun fick han åka världscup förra säsongen, med en 36:e plats som bäst i den svenska finalhelgen.
– Jag kommer att åka dit först på torsdag och hinner inte acklimatisera mig till den höga höjden. Jag bor i låglandet och åker bara upp när det är tävling. Men jag brukar inte ha några problem med att åka på hög höjd, berättar Tiio Söderhielm.
– Det kommer att bli tufft, men det är bara att åka dit och dunka på, avslutar han.
 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Schweiziska landslagsåkaren byter till skidskytte

    28-åringen körde OS i längdskidor för Schweiz i vintras. Nu står det klart att Lea Fischer byter till skidskytte.
    av Maja Eriksson
    16.06.2026
  • CYKELTRÄNING: Lätt cykeltur – bygg din grund en timme i taget

    av ProXCskiing.com
    16.06.2026
  • Fiasko i spåret – rekordintäkter för finska stjärnan

    av Ingeborg Scheve
    15.06.2026
  • Langd.se söker journalist med passion för längdskidor

    av Langd.se
    15.06.2026
  • Storsponsorn drar sig ur världscupen

    av Ingeborg Scheve/Maja Eriksson
    15.06.2026