”Pliggen” tycker skidvärlden töjer på gränserna
Svenska längdlandslagets läkare Per ”Pliggen” Andersson har intervjuats av Radiosporten.
– Skidvärlden töjer för mycket på gränserna, säger ”Pliggen” Andersson i intervjun.
Svenska längdlandslagets läkare Per ”Pliggen” Andersson har intervjuats av Radiosporten.
– Skidvärlden töjer för mycket på gränserna, säger ”Pliggen” Andersson i intervjun.
Svenska längdlandslagets läkare Per ”Pliggen” Andersson har intervjuats av Radiosporten.
– Skidvärlden töjer för mycket på gränserna, säger ”Pliggen” Andersson i intervjun.
– Längdskidsporten är på väg att medikaliseras för mycket. Vi måste se till att synen på vår sport vrids ifrån läkemedel till rena prestationer och god hälsa, säger Andersson till Radiosporten.
– Vi måste börja prata etik och moral. Vi måste diskutera vad som är rätt och riktigt, fortsätter landslagsläkaren.
”Pliggen” kommenterar också tillit respektive tvång när det gäller läkarens och de svenska åkarnas hantering av salvor och läkemedel.
– Vi uppmuntrar alla åkare att ta kontakt med mig, men juridiskt sett är det inget tvång. Det är den tilliten som är grunden för att vi ska ha en dopningsfri miljö
I intervjun pratar Andersson om längdåkning som en sport med en extrem belastningssituation.
– Det är oerhört viktigt att vi inte använder läkemedel för att tänja belastningarna ytterligare som vi utsätter kroppen för.
Andersson får frågan om han tror att experimenterandet med astmamediciner kan vara mer utbrett än bara i Norge?
– Man hoppas ju att så inte är fallet.
Hör hela intervjun med Per ”Pliggen” Andersson som Radiosportens Bengt Skött gjort här.









