Jacobsen var imponerad av Ulricehamns arrangemang

av langd • 21.01.2017

Astrid Uhrenholdt Jacobsen var bara 0,8 sekunder bakom Charlotte Kalla och missade precis pallen på dagens världscuplopp in Ulricehamn.
Men Jacobsen deppade inte för det – och hon hyllade arrangemanget.
– Det var gott för Charlotte och för publiken här att det blev svenskt på pallen. Så jag gråter inte över fjärdeplatsen, sa Jacobsen.

Astrid Uhrenholdt Jacobsen var bara 0,8 sekunder bakom Charlotte Kalla och missade precis pallen på dagens världscuplopp in Ulricehamn.
Men Jacobsen deppade inte för det – och hon hyllade arrangemanget.
– Det var gott för Charlotte och för publiken här att det blev svenskt på pallen. Så jag gråter inte över fjärdeplatsen, sa Jacobsen.

Astrid Uhrenholdt Jacobsen var bara 0,8 sekunder bakom Charlotte Kalla och missade precis pallen på dagens världscuplopp in Ulricehamn.
Men Jacobsen deppade inte för det – och hon hyllade arrangemanget.
– Det var gott för Charlotte och för publiken här att det blev svenskt på pallen. Så jag gråter inte över fjärdeplatsen, sa Jacobsen.

Magsjuka tidigare i veckan gjorde att norskan var klart osäker på sin status innan start.

– Innan start tänkte jag att jag skulle vara nöjd med topp tio. Jag skulle se det som bonus. Jag hade magsjuka i tisdags. Så egentligen hade jag inte tänkt att åka loppet. Men jag måste ju kvalificera mig till VM.

– Jag har haft en speciell kosthållning sen dess. Det har varit sockerdricka och pasta utan någonting på och havregrynsgröt. Det har inte varit så gott men har gjort att jag repat mig.

Vad säger du om att södra Sverige kan leverera en sån här skidtävling?
– Det är imponerande! Väldigt imponerande!

– När det är det här man ställer upp med så hoppas jag vi får åka med igen. Jag menar att det är på såna här ställen vi ska vara på. Det är de som ska premiäras och få världscupen igen. Får man till det här på första försöket så ska man få möjlighet att arrangera igen.

– Det är kanske hit man ska sända utlänningarna för att se hur man kan arrangera. All ära till Ulricehamn. Det var kämpestämning och väldigt bra och sportsligt arrangerat. Det är de två viktigaste sakerna.

– Och det var väldigt bra stämning runt hela banan och vi fick mycket stöd hela vägen, avslutade Jacobsen.

Också ettan Marit Björgen och tvåan Krista Pärmäkoski gav stort beröm till Ulricehamn som världscuport.

– Det var fantastiskt att åka här. Och att se folkvandringen upp till stadion när vi kom hit, sa Björgen.

– Det var så härligt att åka här. Så många som skrek mitt namn, sa Pärmäkoski.

Hade du väntat den här inramningen när du kom till Ulricehamn?
– Nej! Jag tänker att kan vi få så här mycket folk i Lahtis så vore det bra för oss. Fantastiskt att det kunde vara så mycket folk här den här helgen, fortsatte finskan.

 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Medaljöversikt OS i Peking 2022

    by Johan Trygg
    20.02.2022
  • 1

    Anders Bergström byter spår

    by langd
    03.05.2017
  • 1

    Dags att söka kontrakt hos NQ Sport!

    by langd
    01.05.2019
  • 1

    Skidresultat.se lanserar nyheter

    by langd
    07.09.2013
  • 1

    Madshus är till salu

    by langd
    07.10.2016

Fler artiklar

  • Schweiziska landslagsåkaren byter till skidskytte

    28-åringen körde OS i längdskidor för Schweiz i vintras. Nu står det klart att Lea Fischer byter till skidskytte.
    av Maja Eriksson
    16.06.2026
  • CYKELTRÄNING: Lätt cykeltur – bygg din grund en timme i taget

    av ProXCskiing.com
    16.06.2026
  • Fiasko i spåret – rekordintäkter för finska stjärnan

    av Ingeborg Scheve
    15.06.2026
  • Langd.se söker journalist med passion för längdskidor

    av Langd.se
    15.06.2026
  • Storsponsorn drar sig ur världscupen

    av Ingeborg Scheve/Maja Eriksson
    15.06.2026