Diggins öppnar upp om utmanande sommar: ”Fått kämpa med min ätstörning”

av Mårten Lång • 18.09.2023
I vintras vann Jessie Diggins karriärens första individuella VM-guld. Men de senaste månaderna har varit tuffa för den amerikanska skidstjärnan: — Efter tolv hälsosamma år har jag fått kämpa med min ätstörning, skriver Diggins på Instagram.

I vintras vann Jessie Diggins karriärens första individuella VM-guld. Men de senaste månaderna har varit tuffa för den amerikanska skidstjärnan: — Efter tolv hälsosamma år har jag fått kämpa med min ätstörning, skriver Diggins på Instagram.

I vintras vann Jessie Diggins karriärens första individuella VM-guld. Men de senaste månaderna har varit tuffa för den amerikanska skidstjärnan: — Efter tolv hälsosamma år har jag fått kämpa med min ätstörning, skriver Diggins på Instagram.

Jessie Diggins har under många år tillhört den absoluta världstoppen i längdåkning. I vintras plockade hon hem karriärens första VM-guld. Men de senaste månaderna har varit väldigt tuffa för amerikanskan.

På sin Instagram går hon ut och berättar om sin utmanande sommar:

”Jag har något jag vill dela med mig av. Den här sommaren, efter tolv hälsosamma år, har jag fått kämpa med min ätstörning. Jag mår mycket bättre nu tack vare alla runt omkring mig, men jag vill dela med mig då detta inte är en ’bild-perfekt’ komma tillbaka-story; den är verklig, rå och tuff. Och det är okej”, skriver amerikanskan som påtalar vikten av att be om hjälp, och att en enorm börda lättade från hennes axlar när hon bad om hjälp.

Diggins lyfter teamet runt henne; detta både landslaget; det medicinska teamet och familj och vänner som har hjälpt henne att påminna sig om vikten av att prioritera den mentala hälsan på samma sätt som ”jag prioriterar min fysiska hälsa”, skriver hon och avslutar texten:

”Just nu ber om jag om respekt och tillit till att jag sätter mitt välmående först och att jag och mitt team nu har ett hälsosamt och glatt liv som mitt huvudmål”, skriver Diggins.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Världscupprofil rasar efter OS-petning – avslutar karriären

    by Ingeborg Scheve/Maja Eriksson
    04.02.2026
  • 1

    Tvingas att lägga av: ”Drömde om att sluta på topp”

    by Ingeborg Scheve
    01.05.2026
  • 1

    OS-stjärnan borta på obestämd tid

    by Langrenn.com
    08.05.2026
  • 1

    Veckans program och TV-tider för längdskidor och skidskytte

    by Langd.se
    03.02.2026
  • 1

    Landslagsstjärnan byter skidmärke

    by Maja Eriksson
    02.06.2026

Fler artiklar

  • Succé för skidåkarparet – VM-medalj och svenskt rekord

    Det blev succé för skidåkarparet Moa Lundgren och Gustav Kvarnbrink under VM i Hyrox. Duon slog svenskt rekord och fick med sig en medalj.
    av Maja Eriksson
    21.06.2026
  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026
  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026