Håkan en man i skidans tjänst
CANMORE.
Han har varit sexa och sjua i världscupen för Sverige.
Idag är Håkan Nordbäcks skidliv minst lika tufft som när han tränade varje dag för en plats i landslaget.
Som serviceman för skidmärket Madshus lever och jobbar han med världens bästa åkare hela året – något som medför ungefär 200 resdygn varje år!
– Klart det blir mycket resande, men å andra sidan får jag jobba med det jag gillar och det är det ju inte alla som gör, säger den ursprunglige Särna-sonen, som avslutade sin aktiva karriär 2003.
– Efter det jobbade jag ett tag med vallningen i det svenska laget, men de senaste tre år har jag varit anställd som en av tre servicemän för Madshus.
Håkan har ansvaret för längdtävlingarna, i år är han på nästan samtliga världscuplopp samt några dagar på skidskytte-VM i Östersund.
Det norska skidmärket har många svenskar bland sina anställda. Tidigare toppåkaren Nisse Hult är i en ledande ställning inom koncernen och Per Wiik är servicechefen som rekrytterade Håkan Nordbäck.
Vi träffar Håkan på skidstadion i Canmore. Nästan alla länder har testat klart, men några ryssar dröjer kvar. Och Håkan väntar, förklarar och visar för ryssar som pratar knagglig engelska.
– De flesta av de stora lagen jobbar i stort sätt på samma sätt när det gäller materialet. Det är bara små skillnader i hur dom lägger upp sitt arbete.
Som serviceman är det inga 8-16-dagar. Man måste också vara hyfsad tränad för att kunna hänga med åkarna i testarbetet.
– Jag är helt slut nu, vi har testat hela dan, säger den tidigare landslagsåkaren, som fortfarande har hemmaadress i Mora.
Han visar ryska stjärnan Alexander Legkov något om spann och olika skidtyper. Legkov lyssnar intresserad och skidmärkets serviceman är givetvis en viktig person för åkarna.
– Det har gått bra för oss i vinter. Podiumplaceringar är givetvis mycket viktiga för marknadsföringen. De ser ju aldrig någon TV-reklam för skidor, så bilder från prisutdelningar och i spåret är god marknadsföring.
Själv hjälper inte Håkan till med vallningen inför tävlingarna. Det sköter lagens vallateam själva.
– Men det är vårt ansvar att ta fram de bästa skidorna åt våra åkare. Det här är ju också en del av vår produktutveckling. De aktiva kommer ofta med förslag till förbättringar och de är i mångt och mycket våra viktigaste testpiloter.
Jobbet som serviceman är inte länger bara ett engagemang under några vintermånader.
– Nej, nu är vi anställda på heltid och den viktigaste tiden är faktisk utanför säsongen. Då testar vi fram nytt material och jobbar för att förbättra alla delar av våra produkter.
Den 196 centimeter långe svensken trivs i skidmiljön. Det är inte svårt att se. Han har växt upp här och han har spenderat det mesta av sitt liv bland vallaboder och startnummer.
Därför bryr sig inte Håkan Nordbäck så mycket om klockan blir natt innan han stuper i en ny hotellsäng någon stans i skidvärlden.