Petter Northug i storbråk med norska skidförbundet

av langd • 18.05.2010
Petter Northug har ännu inte skrivt på landslagskontraktet för nästa säsong efter ett jättebråk med det norska skidlandslagets ledning förra veckan. Det är inte första gången det stormar kring OS-mästaren, men nu verkar sprickan mellan toppstjärnan och förbundet vara större än någonsin tidigare…

Petter Northug har ännu inte skrivt på landslagskontraktet för nästa säsong efter ett jättebråk med det norska skidlandslagets ledning förra veckan. Det är inte första gången det stormar kring OS-mästaren, men nu verkar sprickan mellan toppstjärnan och förbundet vara större än någonsin tidigare…

Petter Northug har ännu inte skrivt på landslagskontraktet för nästa säsong efter ett jättebråk med det norska skidlandslagets ledning förra veckan.
Det är inte första gången det stormar kring OS-mästaren, men nu verkar sprickan mellan toppstjärnan och förbundet vara större än någonsin tidigare…

Orsaken till konflikten är att Petter Northug lämnade återbud till förra veckans upptaktsläger för det nya landslaget i Oslo. Han rapporterades vara sjuk.
Men under tisdagskvällen spelade han 20 minuters av division 5-matchen i fotboll för sitt lag Mosvik. Han missade en straff och straffen visades på TV.
Då tände landslagsledningen, som kallade Petter till Oslo. Där fick han stå framför resten av landslaget och svara på frågor om varför han inte kommit tidigare. Själv upplevde han det enligt norska tidningar som ett regelrätt straff och blev mycket förgrymmad.
Han har fått stöd från flera som tycker att det var ett onödigt sätt att reagera på från landslagsledningens sida. Petter Northug  är lagets enda riktigt stora stjärna på herrsidan och när landslaget nu har mer än fördubblat sponsorinkomsterna inför nästa säsong, så tillskrivs han äran för det.

Blev förolämpad
Själv skall Northug ha känd sig förolämpad och var enligt källor nära honom mycket förgrymmad efteråt.
Under fredagskvällen hyllades han för sina insatser i vinter – bland annat två OS-guld, ett OS-silver, ett OS-brons samt totalseger i världscupen – i hemkommunen Mosvik ett par timmar norr om Trondheim.
Dit kom också landslagets sportchef Åge Skinstad, enligt tidningarna för att snacka Petter ”till förnuft” och få honom att acceptera landslagets villkor för den kommande säsongen.
Men enligt vad norska tidningar erfar skrev aldrig Northug på något kontrakt och är per idag inte landslagsåkare inför nästa säsong.
Fortsättning följer helt säkert…
 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    SVT har sedan långt tillbaka sänt Tjejvasan, som kommande säsong ingår i Ski Classics. Nu står det klart att SVT även sänder det nystartade herrloppet på samma bana.
    av Maja Eriksson
    17.06.2026
  • TRÄNING PÅ RULLSKIDOR: Grundläggande uthållighet – hur man undviker skador

    av Adéla Ročárková/Bezky.net
    17.06.2026
  • Northug debuterar i svenskt TV-program

    av Längd.se
    16.06.2026
  • Schweiziska landslagsåkaren byter till skidskytte

    av Maja Eriksson
    16.06.2026
  • CYKELTRÄNING: Lätt cykeltur – bygg din grund en timme i taget

    av ProXCskiing.com
    16.06.2026