tisdag, maj 30, 2023 Today's Paper
SC Ranking
1 Emil Persson 26,400,000
2 Astrid Øyre Sli... 26,074,640
3 Ida Dahl 25,962,653
4 Andreas Nygaard 25,204,937
5 Kasper Stadaas 24,731,571
6 Max Novak 24,408,540
7 Johan Hoel 24,239,242
8 Tord Asle Gjerd... 24,225,126
9 Johannes Eklöf 23,955,612
10 Emilie Fleten 23,861,586
11 Stian Hoelgaard 23,820,021
12 Oskar Kardin 23,698,180
13 Britta Johansso... 23,577,507
14 Herman Paus 23,515,423
15 Karstein Johaug 23,444,611
16 Magnus Vesterhe... 23,224,579
17 Morten Eide Ped... 23,141,153
18 Runar Skaug Mat... 23,109,109
19 Amund Riege 23,044,039
20 Thomas Ødegaard... 22,858,194
21 Torleif Syrstad 22,823,158
22 Axel Jutterströ... 22,774,131
23 Marcus Johansso... 22,386,541
24 Magni Smedås 22,272,121
25 Petter Stakston 22,264,110
26 Eddie Edström 22,191,731
27 Chris Andre Jes... 22,150,822
28 Torgeir Sulen H... 21,672,716
29 Thomas Joly 21,571,165
30 Nils Dahlsten 21,377,545
31 Klas Nilsson 21,163,179
32 Joar Thele 20,952,782
33 Anders Aukland 20,900,567
34 Patrick Fossum ... 20,725,034
35 Vetle Thyli 20,533,206
36 Jan Šrail 20,312,327
37 Alvar Myhlback 20,273,712
38 Fabián Štoček... 20,037,927
39 Anikken Gjerde ... 19,974,875
40 Jeremy Royer 19,887,147
41 Stian Berg 19,871,502
42 Karolina Hedens... 19,660,713
43 Alfred Buskqvis... 19,528,517
44 Einar Kalland-O... 19,510,307
45 Kati Roivas 19,340,721
46 Lina Korsgren 19,332,942
47 Silje Øyre Slin... 19,303,273
48 Stanislav Řezáč... 19,025,752
49 Juuso Mäkelä 18,981,645
50 Jenny Larsson 18,963,798
 
Tävlingar & Resultat
CHECK COMPETITIONS
Tävling Land Datum
Mobile icon Mobile icon

Skidtunnel i Stockholm…?

Länge har det funnits planer på en skidtunnel i Stockholms-regionen.
Nu har Dagens Nyheter åter satt fokus på saken och enligt DN ligger det ett färdigt förslag på världens längsta skidtunnel och väntar på pengar i Botkyrka.
Täby har dessutom gett grönt ljus för en jätteanläggning med längdskidåkning inomhus. Och samtidigt börjar Stockholms stad nu undersöka möjligheterna för skidspår i en oanvänd tågtunnel. Frågan är vilket projekt som skidar i mål först, skriver DN.

Kanske blir det Botkyrka söder om Stockholm som hinner först. Där är mark avdelad för vindkraft som ska täcka energibehovet, lämpliga sträcknngar är inritade. Man har också en färdig affärsplan och för enligt DN diskussioner med möjliga finansiärer.
Botkyrkas kommunstyrelse har också gett klartecken till tunnelprojektet i Lida friluftsområde nära Tullinge. Planerna gäller en tunnel med 2,5 kilometer spår och en bredd på åtta meter, vilket skulle göra den till världens längsta.
–Vi vill också förhöja upplevelsen genom att glasa in vissa delar, säger Krister Kalte, vd för det kommunala bolaget Upplev Botkyrka till DN.
Med 20.000 vasaloppsåkare inom en radie på tio mil och redan utbyggda serviceanläggningar i friluftsområdet tror han att projektet kan bli kommersiellt bärkraftigt och inte kosta skattebetalarna något.
– Att skidåkning desstuom är en optimal träningsform gör att vi kan locka till oss många andra motionärer och få upp till 60.000 åk per år, säger Kalte som har siktet inställt på invigning i augusti 2011.

Får konkurrens
Stockholms-regionen har alltid nämnts som den regionen i Sverige där behovet för en skidtunnel är störst. Nu verkar det som om Botkyrka med sina långtgångna planer för hård konkurrens i huvudstaden.
Stockholms stad funderar nämligen i liknande banor. Botkyrka behöver 100 miljoner kronor från externa finansiärer, men kan det offentliga komma upp med samma medel och planer snabbare är frågan…?
På tisdagen väntas idrottsnämnden formellt ge förvaltningen uppdraget att undersöka möjligheten till underjordisk skidåkning på Södermalm, i en kilometerlång övergiven tågtunnel mellan Eriksdalsbadet och Eriksdalshallen. Den låga temperaturen i berget där gör att energiförbrukning för nedkylning kan begränsas, meddelar DN..
Men en skidsatsning i innerstaden utgör inget hot mot Lidatunneln enligt Krister Kalte.
– Det finns utrymme för flera tunnlar i Stockholmsområdet. Jag tror snarare att det kan öka intresset. Sedan tror jag förstås att vi har bäst förutsättningar.

Inte rädd för tunnelkrock

Inte heller idrottsförvaltningens planeringsdirektör i Stockholms stad, Åke Roxberger, tror på någon tunnelkrock. Och att Sveriges enda anläggning, i Torsby, hittills inte gått med vinst är inget som avskräcker.
– Stockholm är det största skiddistriktet vad gäller utövare och det är klart att det var svårt att få ekonomi i projektet i de glesbefolkade värmländska skogarna, säger han till tidningen.
En tredje aktör är också på banan i Stockholm. Det är Täby, som har berett mark åt företaget Frösundaviksparken, som har planer på att bygga en stor anläggning vid Ullnasjön.
Här planeras det både för utförsbacke, skidtunnel, bostäder och bad. Någon byggstart före tidigast 2013 är dock inte aktuellt här, då mycket planering återstår.
– Man kan säga att planeringen störts lite av lågkonjunkturen. Vi håller på att diskutera finansieringen. Men klart är att det inte ska bekostas med skattepengar, säger Jenny Gibson, vd för Täby kommuns fastighetsbolag TFAB, till DN.
Från skidförbundet ser man givetvis positivt på att det nu för allvar ser ut att kunna bli en eller skidtunnel eller flera i Stockholms-regionen. Per-Åke Yttergård på förbundet var själv initativtagare och utvecklare av tunneln i Torsby. I Stockholm tror han mest på Lidaprojektet i Botkyra.
– De ligger längst fram just nu. Från vår sida är anläggningar där förhållandena liknar de vid skidåkning ute i det fria mest intressanta och då är Lida friluftsområde spännande.
”Perra” är dock lite mer skeptisk till att använde tunnlar som tidigare använts vid transporter, som den man funderar på under Södermalm.
– Det finns en mängd problem som måste lösas, bland annat med avfuktning, ventilation och nödutgångar. Ofta är sträckningen rak och platt  - vi eftersträvar hellre åkning längs kuperade spår och med kurvor, säger han till DN Stockholm.
Flera andra ställen i Sverige planeras det också för skidtunnlar. Kanske har vi inom några få år sommarskidåkning både i Stockholm, Göteborg, Hässleholm och Hestra förutom i den befintliga skidtunneln i Torsby…
 

▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒ö▒▒▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒ ▒ö▒▒▒. ▒ä▒ ä▒ ▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒ ▒ö▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒ ▒ä▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒, ▒ä▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒ä▒▒▒▒▒▒▒ ä▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒. ▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒å ▒▒ ▒ä▒▒▒▒ ▒▒▒ä▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒ö▒ ▒▒▒▒▒▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒ö▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒ä▒▒▒.
▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒å ▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒ ▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒å▒▒ ▒ä▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒. ▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒ä▒▒▒▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒,▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒å▒ ▒▒▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒ ▒å å▒▒▒ ▒▒▒▒▒, ▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒ ▒ö▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒ ▒ä▒▒▒▒▒▒ ▒ä▒▒▒▒▒.
–▒▒ ▒▒▒▒ ▒▒▒▒å ▒ö▒▒ö▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒, ▒ä▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒, ▒▒ ▒

Du är på rätt plats! Välkommen till längdskidåkningens digitala hem.

Fortsätt läsa artikeln som medlem

 
 
Årsmedlem
  • 12 members articles/month
  • Newsletter
  • Event information
  • Vaxningstips
Se fler förmåner Bli medlem 890 kr
Månadsmedlem
  • 12 members articles/month
  • Newsletter
  • Event information
  • Vaxningstips
Se fler förmåner Bli medlem 129 kr
Årsmedlem
  • Full tillgång till de fyra nyhetssajter året om
  • Produkttester
  • ​​​​​​​    Träningsvideor
  • SC Play
  • SC MyPages
Se fler förmåner Bli medlem 890 kr     Obegränsad tillgång till artiklar
Månadsmedlem
  • Full tillgång till alla fyra nyhetssajter
  • Produkttester
  • ​​​​​​​    Träningsvideor
  • SC Play​​​​​​​
  • SC MyPages
Se fler förmåner Bli medlem 129 kr     Obegränsat antal artiklar
Mest lästa
Bli medlem nu