Didron om långloppssegern i Argentina: ”Surrealistisk upplevelse”

av Mårten Lång • 22.08.2023
Johan Didron åkte till världens sydligaste stad. Väl där var han först av alla över mållinjen i långloppet Ushaia Loppet. — En helt surrealistisk upplevelse att som motionär mötas av jublande människor vid målet och att segerintervjuas av argentinsk TV, säger Didron.

Johan Didron åkte till världens sydligaste stad. Väl där var han först av alla över mållinjen i långloppet Ushaia Loppet. — En helt surrealistisk upplevelse att som motionär mötas av jublande människor vid målet och att segerintervjuas av argentinsk TV, säger Didron.

Johan Didron åkte till världens sydligaste stad. Väl där var han först av alla över mållinjen i långloppet Ushaia Loppet. — En helt surrealistisk upplevelse att som motionär mötas av jublande människor vid målet och att segerintervjuas av argentinsk TV, säger Didron.

I helgen avgjordes Ushuaia Loppet. Loppet, som avgörs ”så långt söderut du kan komma i Argentina” är en Ski Classics Challenger. Ushuaia är världens sydligaste stad, och är beläget i argentinska Eldslandet. Härifrån utgår båtarna för de som vill göra kryssningsresor till Antarktis.

På startlinjen i helgens långlopp fanns två svenskar. Johan Didron och Peter Skoog:

— Vi har åkt hit på semester. Vi tänkte att det vore häftigt att få uppleva loppet men också Argentina som land. Fotbollen, kulturen och maten. Så vi bakade in lite av varje under resan, säger Didron, som tävlar för DPONLY.

— Människorna och arrangörerna är helt fantastiska. Vår resa började lite som en mardröm då vi inte fick vårt bagage, men då dök en kille vid namn Alejo upp så de erbjöd oss kläder och utrustning att låna. Så både han och klubbkompisarna i Club Andino Ushuaia har hjälpt oss oerhört mycket.

Hur var loppet?
— Det var första gången jag tävlade utan att vara nervös. Argentinarna har ett skönt ”manana-lugn” som smittar av sig. Allt är alltid lite försenat vilket kan upplevas lite som en krock för oss svenskar men det är bara att vänja sig. Loppet var som en enda stor folkfest. Banan gick uppe i bergen och miljön runt omkring är fantastisk. Bra spår och varierande terräng. Som stakåkare hade jag lite besvär med stavfästet på några ställen men det fungerade helt okej att staka. Och tycker absolut att svenskar ska ha med det här loppet på sin bucket-list, säger Didron som var helt överlägsen och vann loppet med över sexton minuters marginal till tvåan Vitor de Lima Santos, Brasilien.

— Att gå i mål som förste åkare var en surrealistisk upplevelse med jublande människor som fotade och filmade. Det här att som motionär få göra en segerintervju i argentinsk TV var galet häftigt, säger Didron.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Veckans program och TV-tider för längdskidor och skidskytte

    by Langd.se
    28.01.2026
  • 1

    Ytterligare svenskt storteam försvinner från Ski Classics

    by Maja Eriksson
    26.05.2026
  • 1

    Skrällen: Doldisen spurtade ner totalledaren

    by Noah Rådmark
    30.01.2026
  • 1

    Svenskan fortsätter i Northugs team

    by Maja Eriksson
    14.05.2026
  • 1

    Värvningsbomben: Team Engcon plockar in Vasaloppsvinnaren

    by Maja Eriksson
    02.05.2026

Fler artiklar

  • Birken ändrar kravet på ryggsäck – över 30 år sedan sist

    Ryggsäcken har varit en central del av Birkebeinerrennet sedan starten 1932. Nu ändrar Birken på sin heligaste regel, för andra gången sedan starten 1932.
    av Ingeborg Scheve
    31.05.2026
  • Fullt krig i landslaget: Succétränare säger upp i protest

    av Ingeborg Scheve
    30.05.2026
  • Skidprofilerna som springer Stockholm Marathon

    av Langd.se
    29.05.2026
  • Lämnar landslaget – hälsan sätter stopp

    av Langd.se
    29.05.2026
  • Historia, nutid och trender –rullskidornas utveckling och framtid

    av Langd.se
    29.05.2026