måndag, nov 28, 2022 Today's Paper
SC Ranking
1 Emil Persson 25,562,006
2 Ida Dahl 24,839,273
3 Andreas Nygaard 24,633,945
4 Tord Asle Gjerd... 24,584,380
5 Lina Korsgren 24,484,047
6 Oskar Kardin 24,312,698
7 Britta Johansso... 24,058,203
8 Johannes Eklöf 24,013,294
9 Max Novak 23,921,189
10 Astrid Øyre Sli... 23,754,472
11 Emilie Fleten 23,416,363
12 Morten Eide Ped... 23,402,906
13 Kasper Stadaas 23,372,337
14 Ermil Vokuev 23,155,152
15 Stian Hoelgaard 23,119,309
16 Johan Hoel 23,094,196
17 Runar Skaug Mat... 22,726,499
18 Maxim Vylegzhan... 22,671,721
19 Vetle Thyli 22,530,051
20 Herman Paus 22,492,362
21 Magnus Vesterhe... 22,299,171
22 Marcus Johansso... 21,942,740
23 Anders Aukland 21,690,765
24 Torleif Syrstad 21,609,107
25 Joar Thele 21,527,809
26 Karstein Johaug 21,461,033
27 Jiří Pliska 21,021,748
28 Torgeir Sulen H... 20,862,822
29 Eddie Edström 20,738,799
30 Gabriel Höjlind... 20,657,291
31 Stanislav Řezáč... 20,425,274
32 Axel Jutterströ... 20,170,582
33 Klas Nilsson 19,965,758
34 Nils Persson 19,937,621
35 Thomas Ødegaard... 19,696,746
36 Jan Šrail 19,570,618
37 Simen Engebrets... 19,178,110
38 Bastien Poirrie... 19,138,063
39 Sofie Elebro 19,117,183
40 Mauro Brigadoi 18,992,619
41 Alexey Shemiaki... 18,653,161
42 Stian Berg 18,652,088
43 Viktor Mäenpää... 18,487,671
44 Arnaud Du Pasqu... 18,285,573
45 Aleksandr Grebe... 18,267,363
46 Dmitriy Bagrash... 18,225,082
47 Anikken Gjerde ... 18,209,193
48 Petter Soleng S... 18,089,523
49 Fabián Štoček... 17,925,232
50 Olga Tsareva 17,877,070
 
Tävlingar & Resultat
CHECK COMPETITIONS
Tävling Land Datum
Mobile icon Mobile icon

Fokus rullskidor: Så gör du ditt rullskidval

Rullskidåkning är den överlägset mest grenspecifika träningen under barmarkssäsongen för att ta dig till vinterns mål på ett så lätt och snabbt sätt som möjligt.
Men hur ska du tänka för att hitta rätt i den ”djungel” som valet av rullskidor kan vara för den oinvigde?
Vi tog hjälp av Patrik Nilsson på Rullskidcenter för att vägleda dig till ditt optimala rullskidpar.

Foto: Mårten Lång

Linn Sömskar blev sexa i världscupsprinten i Norge. Här är hon på väg mot segern i Smart Energy Cup i Falun

Vi har rullat in i sommarmånaden juni. Och för er som har vinterns stora mål på Vasagatan i Mora eller en portal på något annat långlopp runt om i Sverige eller världen finns det fortfarande gott om tid till förberedelser.

Under de kommande veckorna kommer vi här på langd.se att fördjupa oss i rullskidåkningen; vilka prylar ska jag ha; hur ska jag träna; vilka tävlingar ska jag åka och inte minst vilka skidor kan jag köpa. Häng med här på langd.se.

Rullskidor är den överlägset mest grenspecifika träningsformen, men vad är det som ska avgöra ditt rullskidval (av i denna artikel främst riktat mot klassiska rullskidor)?

— Jag tycker att du, innan du ska bestämma vilka skidor du ska satsa på, ska göra en snabb analys av miljön där du ska åka majoriteten av dina pass. Är det en rullskidbana med snabba kurvor och väldigt fin asfalt så är det en typ av skida som passar bra. Ska du i stället rulla landsväg på 90-stäcka med oljegrus och fyra kilometer till närmsta T-korsning då är det en annan skida som passar bäst, säger Patrik Nilsson på Rullskidcenter.

Vilka är de stora skillnaderna mellan olika rullskidmodeller?
— Det du betalar extra för är komfort. Ju dyrare skidan är desto bättre material är det i både hjulen och själva stommen. Jag skulle säga att de billigaste skidorna med stummare stomme och hårdare hjul funkar på rullskidbanor med fin asfalt. Men om du ska åka långpass på landsvägsasfalt blir de litegrann som ”inlines på dålig asfalt”. Det blir skakigt. Där är en dyrare stomme med karbon eller trästomme mycket mjukare, ger svikt och bättre skidkänsla. Dessutom tar mjukare hjul upp vibrationerna bättre, säger Nilsson och fortsätter:

— Sen skulle jag säga att det är ju inga astronomiska skillnader i pris. Vet du att du ska åka många långpasstimmar så är skillnaden i pris ungefär vad skillnaden mellan en billigare och en dyrare skida ungefär vad det kostar att gå ett par extra varv i mataffären.

Behöver du redan vid valet av rullskida veta om du planerar att staka Vasaloppet eller om du även ska ”använda benen” i din skidåkning?
— Rullskidträning i dag är ju generellt främst stakning. Men det har kommit rullskidor som är ungefär fem centimeter längre, och en lång rullskida med trögare hjul så blir det mer skidlikt. Där kan du köra stakning med frånskjut och diagonal. En längre skida ”spårar” på ett bättre sätt. Dessutom kan du genom att montera bindningen längre bak se till att få mer skida framför dig och det gör att hjulet ligger bättre i vägbanan och det är lättare att hålla styrning när du diagonalar. Ska du däremot köra på en rullskidbana är det mycket bättre med en kortare skida med rundade hjul för att kunna ta de tekniska kurvorna på ett bra sätt.

Spelar hjulens storlek någon roll?
— Där skulle jag säga att det beror ganska mycket på var du bor. I Stockholm sandas det ut ganska stora stenar under den hala tiden på året, vilket gör att det är svårt att åka rullskidor under den tiden. I Skåne däremot använder de sand på vintern så här kan vi åka hela året. Så att tänka på där är att mindre hjul blir lättare i vikt men klart mer ”stenkänsliga”. Större hjul är klart mer förlåtande, så om du ska åka stora delar av året skulle jag absolut rekommendera större hjul (runt 70 mm i diameter).

I skidor är det ju personen på skidorna, dagens snöförhållanden (och givetvis även förmågan att lyckas med vallningen) som avgör farten i skidåkningen. På rullskidor kan man ju redan i affären bestämma hur fort skidorna ska rulla.

Här finns en stegring från ”tävlingshjulen” med motstånd 1 till de betydligt tyngre motstånd 4.

— I dag är det tvåor som gäller på många klubbträningar och på seedningsloppen. Men de flesta åker ju rullskidor för att bli bättre skidåkare på vintern och då skulle jag säga att treor är väldigt bra att träna på. Jag brukar säga att du kan bli positivt överraskad om du kört på treor när du kommer ut på snö. Men det är oftast motsvarande eller trögare på snö. Om du åker mycket rullskidor så skulle jag absolut rekommendera att du har två par rullskidor och då med olika rullmotstånd så att inte kroppen enbart vänjer sig med ett rullmotstånd.

Ska jag ha en rullskida med broms?
— Jag skulle säga att den som läser er sajt är så duktig att du inte behöver ha broms, haha. Om jag ska vara ärlig så är broms bra i stadstrafik men den är inte gjord för längre utförskörningar. Är du total nybörjare så ska du börja på platt mark och sen är det bättre att lära sig bromsa på ”det vanliga sättet”.

I morgon kommer vi att fördjupa oss i de övriga prylarna som du behöver för din rullskidåkning; vilka pjäxor ska jag ha och hur långa ska stavarna vara? Det är två av frågorna som du får svar på!

Under de kommande dagarna fortsätter fokusveckorna på rullskidor här på langd.se. 

Har du tips eller tankar kring rullskidåkning eller annat som vi borde skriva om.

Skicka då ett mejl på marten.lang@wsportsmedia.com

Mest lästa
Bli medlem nu