Skidtränare Gräfnings tips inför dina första rullskidturer
Tidigare i veckan publicerades vår rullskidguide – DU HITTAR DEN HÄR
Men vad ska du egentligen tänka på innan du ger dig ut på dina första rullskidpass? Här tipsar Kalle Gräfnings, tidigare elitåkare på världscupnivå som nu är tränare för åkare på nivåer alltifrån nybörjare till en rad landslagsåkare i Dala Sports Academys verksamhet, om vad du kan tänka på innan du ger dig ut på dina första rullskidturer.
— Pjäxan är en väldigt viktig utrustningsdel. Jag förordar definitivt en pjäxa med spänne runt vristen, det vill säga en skejtpjäxa eller en kombipjäxa. Det ger en enorm skillnad i stabiliteten jämfört med ett par låga klassiska pjäxor. Genom att göra val av en stabilare pjäxa känner du mycket mer trygghet snabbare i sin rullskidåkning och kan därmed utvecklas snabbare, säger Gräfnings.
Och just utrustningen är väsentlig vid rullskidturerna:
— När det gäller stavarna kan man tänka samma längd som på vintern, men där är det också viktigt att ha slipade stavspetsar. För är de inte tillräckligt vassa så kan de släppa i stavtagen och det är otroligt irriterande när du inte får grepp, säger Gräfnings och fortsätter:
— Sen är givetvis själva rullskidan väldigt viktig. Mitt tips där är att lägga någon krona extra på att ha bra grejer, det blir mycket lättare att få till tekniken i din åkning och då utvecklas du snabbare. Väljer du att köra på begagnade grejer så se till att alla skruvar är ordentligt åtdragna, och kolla över så att hjulen inte är nedslitna.
Hjälm och glasögon är ”givna” utrustningsdelar för alla som åker rullskidor, men Gräfnings tipsar även för ytterligare två skydd, speciellt för de som är nya rullskidåkare:
— Jag har på mina nybörjarkurser haft flera deltagare som haft knä- och armbågsskydd de kanske fem första gångerna. Om du ramlar så är det ofta just knän och armbågar du slår, och har du skydd så du vet att du inte slår sig om du ramlar så kan du känna dig tryggare tidigare och utvecklas därmed snabbare, säger Gräfnings.
Vad ska man tänka på i själva åkningen?
— Nummer ett där är att planera din tur. Detta innebär att du inte ska behöva åka i nedförsbackar som du inte vet att du klarar av. Och det är svårt att lära dig själv, så jag skulle föreslå att ta en privatlektion eller en kurs. Den kanske viktigaste delen är att lära sig ploga och sedan successivt kunna ”hantera mer och mer hastighet”. För det är en av de största skillnaderna mellan rullskidor och skidåkning på vintern. Har du väl lärt dig åka utför kan du därefter börja träna med olika växlar i åkningen och andra tekniska moment.
Finns det några generella tekniktips?
— Tekniken är ju lite enklare på vintern där du har ett spår att följa. Det blir lite enklare att göra rätt. Det vanligaste felet jag tycker att många gör är att man har för bråttom så ett tips på rullskidor är att åka med mindre kraftinsats än på vintern och se till att göra ”rena tag” i tekniken, säger Gräfnings.
Säg att jag har fyra pass i veckan att träna; hur många av dessa ska vara på rullskidor?
— Då skulle jag säga att du skulle kunna köra två rullskidpass; ett alternativpass som exempelvis kan vara cykel eller löpning och så ett styrkepass. Och om du har möjlighet så skulle ju styrkepasset kunna följas av ytterligare ett konditionspass efter att styrkan är avklarad. Men styrketräningen är väldigt viktig, detta för att inte det ska bli för tuff belastning på framför allt armbågarna som är de som slits mest vid rullskidåkningen, säger Gräfnings.