Förvånad Lina tillbaka

av langd • 29.11.2008
’- Visst är jag förvånad, men det har känts bra hela dagen, säger Lina Andersson efter att ha tagit steget tillbaka till världseliten. Ifjol var hon som bäst femma i världscupen och senast hon var på pallen var den 22 januari 2006 i Oberstdorf. Då var hon tvåa – det blev hon också i lördagens klassiska sprint i Kuusamo.

’- Visst är jag förvånad, men det har känts bra hela dagen, säger Lina Andersson efter att ha tagit steget tillbaka till världseliten. Ifjol var hon som bäst femma i världscupen och senast hon var på pallen var den 22 januari 2006 i Oberstdorf. Då var hon tvåa – det blev hon också i lördagens klassiska sprint i Kuusamo.

’- Visst är jag förvånad, men det har känts bra hela dagen, säger Lina Andersson efter att ha tagit steget tillbaka till världseliten.
Ifjol var hon som bäst femma i världscupen och senast hon var på pallen var den 22 januari 2006 i Oberstdorf.
Då var hon tvåa – det blev hon också i lördagens klassiska sprint i Kuusamo.

PETRA MAJDIC leder före Lina i semifinalen. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN
PETRA MAJDIC leder före Lina i semifinalen. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN

Sjätte pallplaceringen
För Lina var det sjätte gången på pallen i världscupen. Hon har två segrar, från Lahtis 2005 och Otepää 2006, båda i klassisk sprint.
Dessutom har hon sedan tidigare tre andraplatser, också de i klassisk sprint, där hon ju var VM-tvåa i Oberstdorf 2005 efter Emelie Öhrstig.
Hennes enda tredjeplats i världscupen är i 10 kilometer klassisk stil från Kuopio tillbaka i november 2001.
– Majdic var suverän, men jag är mycket nöjd med andraplatsen. Speciellt eftersom den här banan är så hård och tuff, säger Lina, som var ett enda stort smajl i målområdet i Ruka utanför Kuusamo.
 

IDA INGEMARSDOTTER och Lina Andersson jagar Petra Majdic i ett av heaten. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN
IDA INGEMARSDOTTER och Lina Andersson jagar Petra Majdic i ett av heaten. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN

Ida också nöjd
Ida Ingemarsdotter slutade nia och var nöjd med sin insats för dagen.
– Nu har jag fått ett kvitto på att träningen har varit rätt. Mitt mål var att komma bland de tio bästa och det gjorde jag ju precis, säger Ida efter B-finalen.
22-åringen från Åsarna IK menar att hon gjorde det mesta rätt i Kuusamo.
– Ja, jag åkte som hade planerat och att det räcker till en plats bland de tio bästa är helt godkänd, säger Ida.
 

Inga övriga svenskor tog sig vidare till A- eller B-finalen. Britta Norgren öppnade optimistiskt i sin kvartfinal, men kroknade och åkte ur. Britta slutade på 19:e plats.
Av de som åkte ut i kvalet var Anna Olsson (Dahlberg) 32:a, Sofia Bleckur 51:a och Ingrid Vikman 63:a.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Norskt topplag värvar meriterad svensk åkare – byter ut hela laget

    Förra veckan avslöjade hon att den traditionella karriären är över. Nu har Lisa Vinsa skrivit på för ett norskt topplag i Ski Classics.
    av Ingeborg Scheve/Maja Eriksson
    22.06.2026
  • Så gick det under midsommarhelgens tävlingar

    av Maja Eriksson
    22.06.2026
  • Succé för skidåkarparet – VM-medalj och svenskt rekord

    av Maja Eriksson
    21.06.2026
  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026