Förvånad Lina tillbaka

av langd • 29.11.2008
’- Visst är jag förvånad, men det har känts bra hela dagen, säger Lina Andersson efter att ha tagit steget tillbaka till världseliten. Ifjol var hon som bäst femma i världscupen och senast hon var på pallen var den 22 januari 2006 i Oberstdorf. Då var hon tvåa – det blev hon också i lördagens klassiska sprint i Kuusamo.

’- Visst är jag förvånad, men det har känts bra hela dagen, säger Lina Andersson efter att ha tagit steget tillbaka till världseliten. Ifjol var hon som bäst femma i världscupen och senast hon var på pallen var den 22 januari 2006 i Oberstdorf. Då var hon tvåa – det blev hon också i lördagens klassiska sprint i Kuusamo.

’- Visst är jag förvånad, men det har känts bra hela dagen, säger Lina Andersson efter att ha tagit steget tillbaka till världseliten.
Ifjol var hon som bäst femma i världscupen och senast hon var på pallen var den 22 januari 2006 i Oberstdorf.
Då var hon tvåa – det blev hon också i lördagens klassiska sprint i Kuusamo.

PETRA MAJDIC leder före Lina i semifinalen. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN
PETRA MAJDIC leder före Lina i semifinalen. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN

Sjätte pallplaceringen
För Lina var det sjätte gången på pallen i världscupen. Hon har två segrar, från Lahtis 2005 och Otepää 2006, båda i klassisk sprint.
Dessutom har hon sedan tidigare tre andraplatser, också de i klassisk sprint, där hon ju var VM-tvåa i Oberstdorf 2005 efter Emelie Öhrstig.
Hennes enda tredjeplats i världscupen är i 10 kilometer klassisk stil från Kuopio tillbaka i november 2001.
– Majdic var suverän, men jag är mycket nöjd med andraplatsen. Speciellt eftersom den här banan är så hård och tuff, säger Lina, som var ett enda stort smajl i målområdet i Ruka utanför Kuusamo.
 

IDA INGEMARSDOTTER och Lina Andersson jagar Petra Majdic i ett av heaten. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN
IDA INGEMARSDOTTER och Lina Andersson jagar Petra Majdic i ett av heaten. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN

Ida också nöjd
Ida Ingemarsdotter slutade nia och var nöjd med sin insats för dagen.
– Nu har jag fått ett kvitto på att träningen har varit rätt. Mitt mål var att komma bland de tio bästa och det gjorde jag ju precis, säger Ida efter B-finalen.
22-åringen från Åsarna IK menar att hon gjorde det mesta rätt i Kuusamo.
– Ja, jag åkte som hade planerat och att det räcker till en plats bland de tio bästa är helt godkänd, säger Ida.
 

Inga övriga svenskor tog sig vidare till A- eller B-finalen. Britta Norgren öppnade optimistiskt i sin kvartfinal, men kroknade och åkte ur. Britta slutade på 19:e plats.
Av de som åkte ut i kvalet var Anna Olsson (Dahlberg) 32:a, Sofia Bleckur 51:a och Ingrid Vikman 63:a.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008

Fler artiklar

  • Historiskt: Tjejvasan tar plats i Ski Classics för första gången

    Tjejvasan har växt explosionsartat de senaste åren. Nu står det klart att loppet för första gången någonsin kommer vara en del av Ski Classics kalender.
    av Langd.se
    03.06.2026
  • Ski Classics presenterar kalendern för säsong XVIII – 15 tävlingar i sex länder

    av Langd.se
    03.06.2026
  • Skrällvinnaren tar steget till Ski Classics på heltid

    av Maja Eriksson
    03.06.2026
  • Landslagsstjärnan byter skidmärke

    av Maja Eriksson
    02.06.2026
  • Växel 5 – så åker du effektivt utan stavar i fristil

    av Langd.se
    02.06.2026