Hjelmeset nitade schweizisk vallare i Kuusamo

av langd • 01.12.2009
Odd-Björn Hjelmeset var i ledningen av 15-kilometersloppet i Kuusamo när en schweizisk vallare förvillade sig in i spåret och krockade med norrmannen. Efteråt blev den annars lugne Hjelmeset så förbannad att han nitade vallaren. Nu har han fått en skriftlig varning av FIS – samt en skada efter krocken…

Odd-Björn Hjelmeset var i ledningen av 15-kilometersloppet i Kuusamo när en schweizisk vallare förvillade sig in i spåret och krockade med norrmannen. Efteråt blev den annars lugne Hjelmeset så förbannad att han nitade vallaren. Nu har han fått en skriftlig varning av FIS – samt en skada efter krocken…

Odd-Björn Hjelmeset var i ledningen av 15-kilometersloppet i Kuusamo när en schweizisk vallare förvillade sig in i spåret och krockade med norrmannen.
Efteråt blev den annars lugne Hjelmeset så förbannad att han nitade vallaren.
Nu har han fått en skriftlig varning av FIS – samt en skada efter krocken…

Vallaren var plötsligt mitt i spåret och Hjelmeset hade ingen chans att undvika honom. Båda gick i backen och norrmannen förlorade minst 20-30 sekunder. Det gjorde att han också troligen tappade en pallplacering – och i värsta fall en OS-biljett…
Efter tävlingen träffade Hjelmeset på italienaren, som vallar åt Schweiz.
– Jag blev så förbannad att jag tappade besinningen. Tog tag i honom och höll honom upp över en bil medan jag berättade vad jag tyckte. Hade det varit en vanlig logdans så hade det nog blivit en rätt så dålig fight, säger Hjelmeset.
Andra personer fick gå emellan och sära de båda. Vallaren började också grina efter incidenten och var mycket ledsen för vad han hade orsakat. Nu menar norska landslaget att han ska bli av med ackrediteringen i världscupen.

Skadad också

Inte nog med att Odd-Björn Hjelmeset blev förbannad och förlorade en bra placering, världsmästaren från femmilen i Sapporo 2007 blev också skadad i sammanstötningen.
– Ja, jag fick bristningar i två revben och jag har fått problem bak i ryggen, säger norrmannen till NRK:
– Och det gör ont. Revbensskadorna blir bara värre och värre.
Därmed kommer han också att tappa träning. Som tur i oturen för den klassiske specialisten är det inga klassiska världscuptävlingar innan Rogla i Slovenien sista helgen innan jul.
– Jag måste nog ta det lite lugnare några veckor nu, säger Hjelmeset.
Vallaren som tacklade honom har också fått en skriftlig varning från FIS, samt att han blir straffad med ett bötesbelopp.

 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Succé för skidåkarparet – VM-medalj och svenskt rekord

    Det blev succé för skidåkarparet Moa Lundgren och Gustav Kvarnbrink under VM i Hyrox. Duon slog svenskt rekord och fick med sig en medalj.
    av Maja Eriksson
    21.06.2026
  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026
  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026