Mats lever på hoppet

av langd • 18.12.2009
VM-tvåa i sprint i Sapporo 2007. Inte ens i närheten av att tävla idag. För Mats Larsson har det varit en mycket tung start på den här säsongen. Men hoppet är det sista han överger…

VM-tvåa i sprint i Sapporo 2007. Inte ens i närheten av att tävla idag. För Mats Larsson har det varit en mycket tung start på den här säsongen. Men hoppet är det sista han överger…

VM-tvåa i sprint i Sapporo 2007.
Inte ens i närheten av att tävla idag.
För Mats Larsson har det varit en mycket tung start på den här säsongen.
Men hoppet är det sista han överger…

– Det känns faktisk lite bättre nu och jag tycker det går åt rätt håll, säger dne 29-årige Åsarna-åkaren, som var Sveriges bästa åkare vid skid-VM i Sapporo 2007.
– Jag har inte gett upp och hoppas det kommer att funka igen.
Men han är försktig med att tänka på OS i Vancouver, där han normalt är en svensk deltagare i en klassisk sprint.
– Det ger bara extra stress om jag fokuserar på OS nu. Jag har missat så många chanser, så jag får bara se vad som händer.
Enligt Mats började det hela i våras då han var sjuk. Sedan började han hosta efter sommarens tävlingar i norska Aure. Ett hostande som höll i sig och inte ville släppa.
– Jag hade 5-6 veckor innan den första tävlingen i Bruksvallarna då det gick bra att träna igen och då jag var optimist, säger Mats, som plötsligt tappade all energi efter Bruksvallsloppet.
– Jag ville bara sova. Tog alla prov som var möjliga, men ingen hittade något fel. En vecka var jag helt utan träning och efteråt har jag tränat 3-5 timmar i veckan.
Då förstår man hur långt efter Mats ligger i träningen. Men nu känner han alltså att det börjar vända.
– Den här veckan har jag kunnat börja köra lite tempo. Snart hoppas jag kunna träna för fullt. Jag funderar ju på Tour de Ski och om jag skulle få en möjlighet där. Men det troligaste är väl att jag är tillbaka i tävlingssammanhang i Skandinaviska cupen i Åsarna i början av januari.

Träning i julen
Julen kommer Mats att fira i stugan i Borgafjäll, där han kommer att försöka ta igen något av det han har tappat i träning.
– Det värsta med det hela är frustrationen över att inte kunde få ut det jag vet att jag kan. Man känner en hopplöshet.
Han säger dock att han inte tycker det är tråkigt att se tävlingarna från världscupen på TV.
– Nejdå, jag hoppas det går bra för alla, säger VM-tvåan från 2007, som samma säsong också var tvåa  världscupsprinten i Drammen och trea både i Stockholm och Kuusamo säsongen efter.
Nu är Mats Larsson glad om han överhuvudtaget för visa vad han går för igen.
Kapaciteten är det ingen som tvivlar på.
Inte påbråt heller. Pappa Gunnar ”Hulån” Larsson var ju på pallen vid OS i Grenoble 1968…
 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    Skinnarloppet, som är en del av Ski Classics Challengers-serien, har officiellt öppnat anmälningarna för 2027-års upplaga.
    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026
  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026
  • Bryter med landslaget: ”Jag är mycket missnöjd”

    av Ingeborg Scheve
    18.06.2026