Emil vann kungamötet – nervkriget är igång
’- Jag är snabbast nu och jag blir bättre till OS, säger Emil Jönsson efter segern i Otepää. – Nästa gång vi möts är i OS och då vinner jag, säger Ola Vigen Hattestad. Den norske världsmästaren i sprint fick spö av Emil Jönsson i Estland, men lovar revansch i Vancouver. Det vill inte Emil ha något av – nervkriget är igång…
’- Jag är snabbast nu och jag blir bättre till OS, säger Emil Jönsson efter segern i Otepää.
– Nästa gång vi möts är i OS och då vinner jag, säger Ola Vigen Hattestad.
Den norske världsmästaren i sprint fick spö av Emil Jönsson i Estland, men lovar revansch i Vancouver. Det vill inte Emil ha något av – nervkriget är igång…
Sedan Emil vunnit kvalet i Otepää möttes de båda redan i kvartsfinalen och följdes åt under dagen. Svensken vann samtliga dueller.
– Min taktik var att ligga bakom Emil, det var en bra taktik, menade Vigen Hattestad, som dock inte orkade kör om på upploppet.
– Det är ett oerhört långt upplopp här och motvinden gjorde det tungt, kontrar Emil, som tror det här var ett bra test inför OS.
– Jag tror att de som var med här kommer att kämpa i OS också. Personligen tror jag inte Petter Northug kommer att åka den klassiska sprinten, säger söndagens segrare, som också gärna tar emot den norska superstjärnan i en spurtuppgörelse.
– Banan i Whistler är lite annorlunda. Där är det en kurva inne på stadion och därför inte så viktigt att ligga först hela vägen, så som det är här i Otepää.
Spännande slut
Emil Jönsson fick verkligen kämpa för att hålla Ola Vigen Hattestad bakom sig, samtidigt som ryssen Nikita Kriukov kom bakifrån och försökte pressa sig mellan de båda.
Men det var ingen tvekan om att Emil var först över linjen.
Björn Lind tog sig också till finalen och såg ut att kunna kämpa om en pallplacering tills ungefär halvvägs då han förlorade kontakt med tättrion. Nu blev han istället sexa i tävlingen, men tog ett långt steg närmare OS och Vancouver.
Det gjorde möjligen också Teodor Petterson som gick till semifinal och slutade 10:a totalt. Jesper Modin, Mats Larsson och Robin Bryntesson åkte ur i kvartsfinalerna och var till slut 14:e, 18:e respektive 22:a.
En härlig svenskdag i Estland alltså – det är inte ofta man upplever blågula segrar både i dam- och herrklassen. Det var en glad gäng med svenskar som satte kursen mot Tartus flygfält och det egna flygplanet hem. För de flesta går turen snart vidare till skid-SM i Piteå.
– Det ser jag fram emot. Jag är oerhört laddad, säger segraren Emil Jönsson.










