Kalla helt överlägsen i SM-premiären

av langd • 16.01.2014

Charlotte Kalla, Piteå Elit, var helt överlägsen när SM startade med Skitahlon.
Segermarginalen var hela 1,47 till Maria Rydqvist, Älvdalen och Sofia Bleckur, IFK Mora SK.
– Det kändes bra och jag hade väldigt bra skidor både på klassiska delen och skejtdelen, sa Charlotte på presskonferensen efter loppet.

Charlotte Kalla, Piteå Elit, var helt överlägsen när SM startade med Skitahlon.
Segermarginalen var hela 1,47 till Maria Rydqvist, Älvdalen och Sofia Bleckur, IFK Mora SK.
– Det kändes bra och jag hade väldigt bra skidor både på klassiska delen och skejtdelen, sa Charlotte på presskonferensen efter loppet.

Charlotte Kalla, Piteå Elit, var helt överlägsen när SM startade med Skitahlon.
Segermarginalen var hela 1,47 till Maria Rydqvist, Älvdalen och Sofia Bleckur, IFK Mora SK.
– Det kändes bra och jag hade väldigt bra skidor både på klassiska delen och skejtdelen, sa Charlotte på presskonferensen efter loppet.

Kalla tog greppet direkt ut från stadion i loppet. Efter klassiska delen hade hon ledningen med 41 sekunder till trion Sofia Bleckur, Mia Eriksson, Piteå och Maria Rydqvist. På sejdeln ökade hons alltså på med över minuten.

Efter loppet fick Charlotte frågan om hon måste vara så här överlägsen för att lyckas på OS.

– För mig handlar de mest om min egen prestation i dag. Jag funderar inte så mycket på resultat och tidsavstånd, förklarade Charlotte.

I Skitahlon är alltid bytet till skejt ett kritiskt skede, där Charlotte ibland tidigare fått problem.

– Bytet till skjet kändes rätt bra idag, menade hon.

Hon var glad att arrangörerna Umeå kunde erbjuda en Skiathlontävling. Det har inte varit någon i världscupen i år och distansen på OS är en av de Kalla ser fram emot. Inte minst nu när de klassiska åkningen utvecklats så bra för Piteå-åkaren i vinter.

– Det känns att jag orkar hålla ihop åkningen bra i båda stilarna. Det känns att formen är på uppåtgående in mot OS nu, berättade Kalla.

kalla_drar.jpg
Charlotte Kalla tog kommandot direkt i loppet. FOTO: Johan Trygg.

Maria Rydqvist tog sin åttonde SM-medalj när hon spurtade förbi Sofia Bleckur på sluttdelen av upploppet.

– Det smäller högt att få ett silver i dag, sa Maria.

– Jag är nöjd med dagen.Alltid kul att få medalj. Men Maria kom snabbt på slutet, sa Bleckur.

Båda åkarna står utanför OS-truppen och fick givetvis frågor om detta.

Så här sa Maria:

– Det är tråkigt att OS-laget redan är uttaget. Jag tycker definitivt uttagningen skulle varit efter SM. vi har ju inte åkt någon Skitahlon i år till exempel.

spurt_maria__sofia.jpg
Maria Rydqvist passerade Sofia Bleckur precis före mållinjen. FOTO: Johan Trygg.

 

 
Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Medaljöversikt OS i Peking 2022

    by Johan Trygg
    20.02.2022
  • 1

    Anders Bergström byter spår

    by langd
    03.05.2017
  • 1

    Dags att söka kontrakt hos NQ Sport!

    by langd
    01.05.2019
  • 1

    Skidresultat.se lanserar nyheter

    by langd
    07.09.2013
  • 1

    Madshus är till salu

    by langd
    07.10.2016

Fler artiklar

  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    Han har åkt på samma skidmärke sedan han som 14-åring fick en T-shirt och 50% på skidorna. Nu är det dock slut. OS-tvåan från USA är den nästa toppåkaren som meddelar att han byter skidmärke nästa säsong.
    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026
  • Bryter med landslaget: ”Jag är mycket missnöjd”

    av Ingeborg Scheve
    18.06.2026
  • LÖPTRÄNING: Effektiva intervaller – förbättra din syreupptagningsförmåga

    av Maja Eriksson/Längd.se
    18.06.2026
  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    av Maja Eriksson
    17.06.2026