Norskt astmaprojekt har pågått sedan 90-talet
SVT Sport skriver på fredagseftermiddagen att de nu avslöjas att man medicinerat friska norska längdåkare de senaste 25 åren.
Bakom forskningsprojektet står bland annat det norska skidförbundet.
SVT Sport skriver på fredagseftermiddagen att de nu avslöjas att man medicinerat friska norska längdåkare de senaste 25 åren.
Bakom forskningsprojektet står bland annat det norska skidförbundet.
SVT Sport skriver på fredagseftermiddagen att de nu avslöjas att man medicinerat friska norska längdåkare de senaste 25 åren.
Bakom forskningsprojektet står bland annat det norska skidförbundet.
För norska tidningen VG berättar professorn i medicin vid Oslos universitet, Stein A Evensen, att man fick in en ansökan 2011 om att ge 25 fullt friska skidåkare och skidskyttar astmamedicin. I ansökan stod det att man arbetat så i 20 år.
Trots flera etiska invändningar fick projektet ändå klartecken.
Enligt ledningen var inte projektet till för att förbättra prestationen. Det avfärdar dock professor Evensen.
– Man gör detta för att förbättra prestationen, det råder inget tvivel om det. Man behöver inte vara astmaexpert för att reagera på att fullt friska människor ska använda den typen av preparat, säger han till VG.









