129 miljoner såg skidspelen
Vinterns upplaga av Svenska Skidspelen i Falun blev en TV-succé i stora delar av Europa. Totalt var det 129 miljoner människor som den 19-21 mars såg något av FIS World Cup Final i Falun på TV
– Det är otroliga tittarsiffror för ett event som på ett bra sätt placerade Falun och Dalarna på världskartan, säger Svenska Skidspelens VD Anki Kjellberg.
Det är medieföretaget Infront Italy, som äger tv-rättigheterna till världscupens längdskidåkning. Nu presenterar bolaget vinterns tittarsiffror som ytterligare visar vilken viktig roll som Svenska Skidspelen har för marknadsföringen av Falun och Dalarna.
Fredagens prolog sågs av 31 miljoner, lördagen lockade 42,6 miljoner och söndagen blev en stor TV-dag med 55,3 miljoner tittare. Den här undersökningen presenterades först i samband med internationella skidförbundets (FIS) kongress som nyligen hölls i Turkiet
Det ekonomiska utfallet för årets final landade på ett glädjande plus resultat på 200tkr. Då har klubbarna erhållit sin ersättning som är en viktig intäkt till barn och ungdomsverksamheten. Utöver klubbarna lägger ytterligare 150 personer ner sin ideella tid på detta arrangemang.
Anki Kjellberg är naturligtvis mycket glad för den uppskattning som årets skidevent i Falun fått av skidfolk från hela världen. De sista årens satsning på eventet har även varit ett starkt bidrag i Faluns VM kandidatur.
– Glädjen stod högt när Falun på nytt blev en VM stad och vi har många spännande världscup tävlingar fram till 2015. Detta är naturligtvis glädjande för hela vår organisation och sporrar oss till att jobba hårt inför de kommande skidfesterna i Falun, säger Anki Kjellberg.