Kalla skrämmer Norge

av langd • 09.02.2010
Charlotte Kallas imponerande seger över favoritdistansen 10 kilometer fristil i Canmore skrämmer Norge, där man hoppas och tror att Marit Björgen ska vinna OS-guldet på just den här distansen…

Charlotte Kallas imponerande seger över favoritdistansen 10 kilometer fristil i Canmore skrämmer Norge, där man hoppas och tror att Marit Björgen ska vinna OS-guldet på just den här distansen…

Charlotte Kallas imponerande seger över favoritdistansen 10 kilometer fristil i Canmore skrämmer Norge, där man hoppas och tror att Marit Björgen ska vinna OS-guldet på just den här distansen…

– Jag har ingen aning om vart Marit står. Senast jag mötte henne på 10 kilometer skating var i Davos före jul, säger Charlotte till Adresseavisen, som är Björgens hemmatidning.
Det var Kallas svar på frågan om hon hade slagit även Björgen med sitt lopp i Canmore under fredagen. I Davos blev för övrigt Kalla tvåa och Björgen fyra.
– Marit är den jag fruktar mest på OS. Men för mig är det bara att åka så fort jag kan. Mer kan jag inte göra, säger den svenska stjärnarn, som givetvis var mycket nöjd med segern i sista testet inför OS.
– Jag är väldigt glad. Jag försökte att vara ganska lugn i starten och inte fokusera på mellantiderna. Jag var åtta sekunder efter när vi åkt halvannan kilometer, sade Charlotte efter Canmore-loppet.

Norsk tränare lugn
Norske landslagstränaren Vidar Löfshus blev dock inte skrämd av Kallas uppvisning i Canmore.
– Nej, det här har vi kontroll på. Jag tycker inte det hon visat var så speciellt. Björgen och Steira ville ha varit på pallen i den här tävlingen, menar Löfshus och startar därmed nervkriget mellan Sverige och Norge inför damernas millopp i Whistler.
Norge hade inga damer på startlinjen i fredagens millopp i Canmore, Alberta. De avslutade sin pre-camp i Sun Valley, Idaho i USA och har precis ankommit OS-byn i Whistler.
Just milloppet i fristil är damernas öppningsdistans i OS. Den går 15 februari och då får vi svaret.
Charlotte Kalla menar dock att hon inte nått max ännu.
– Jag tror det behövs lite mer för att vinna i ett OS. Men jag har lite mer att gå på, menade hon efter loppet i fredags.
Som sagt: Nervkriget är igång…

 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    Han har åkt på samma skidmärke sedan han som 14-åring fick en T-shirt och 50% på skidorna. Nu är det dock slut. OS-tvåan från USA är den nästa toppåkaren som meddelar att han byter skidmärke nästa säsong.
    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026
  • Bryter med landslaget: ”Jag är mycket missnöjd”

    av Ingeborg Scheve
    18.06.2026
  • LÖPTRÄNING: Effektiva intervaller – förbättra din syreupptagningsförmåga

    av Maja Eriksson/Längd.se
    18.06.2026
  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    av Maja Eriksson
    17.06.2026