Det hävdar i alla fall Vasaloppets generalsekreterare Rolf Hammar som bara ruskade på huvudet när han i går fick kännedom om den medicinska kommitténs förslag till ändrade köldgränser för skidtävlingar över 30 kilometer.
- Den medicinska kommittén lever inte i verkligheten när de tar fram ett förslag som, om det går igenom, riskerar att ödelägga mycket för oss långloppsarrangörer. Skillnaden är bokstavligt talat milsvid mellan oss och världscuparrangörer som har 150 deltagare att ta hänsyn till. Vasaloppet jobbar med en volym på närmare 16 000 deltagare. Rent praktiskt kan en ändrad köldgräns få katastrofala följder för oss. Att ställa in ett Vasalopp om termometern visar minus 18 grader klockan 08,00 första söndagen i mars betraktar jag som ett dråpslag mot sporten, något som kan få långtgående konsekvenser.
Vad menar du?
- Långloppen startar som regel tidigt på morgonen och det är ofta temperaturer som är lägre än den föreslagna köldgränsen. Vi skulle tvingas ställa in Vasaloppet var och vartannat år om vi skulle hålla oss till en köldgräns på minus 16 grader, det är den bittra sanningen. Och utan långloppsarrangörer av Vasaloppets och norska Birkebeinerrennets dignitet får FIS problem att överleva på sikt. Det slår med kraft mot skidindustrin, branschens övriga aktörer och rekryteringen av nya skidåkare. Inkomstbortfallen blir enorma om branschens aktörer åker på smäll efter smäll.
Men bör inte FIS ta hänsyn till de aktivas hälsa?
- Självklart ska man det, men elitåkare av världsklass är sannolikt betydligt känsligare för kyla än Vasaloppsåkare. Jag kan förstå en del av de fysiologiska aspekter som Inggard Lereim framför, men det känns som att den gode Inggard stirrat sig blind på de traditionella världscuptävlingarna och inte sett till helheten, hur den fungerar i långloppsvärlden och vilka konsekvenserna blir av inställda långlopp. Det är liksom två skilda världar. Vi startar, i motsats till världscuptävlingarna, loppen tidigt och då är det ofta kallt, men temperaturen är inte sällan kring nollstrecket vid lunchtid.
Ingen fara, alltså?
- De flesta långloppsåkare har vett att klä sig ordentligt. De stakar inte i väg i skiddräkter tunna så att man ser hårstråna på benen genom dem. Många är påpälsade så till den grad att de upplever bastuvärme i kroppen de första kilometrarna. De flesta håller heller inte ett så högt tempo att luftrören far illa. Vasaloppets deltagare är i det stora hela motionärer, rustade för att anta utmaningen att åka nio mil i vinterklimat, det vet jag av lång erfarenhet. Vi har klarat köldlopp tidigare år och jag är övertygad att vi gör det i fortsättningen också.
Du sågar FIS-förslaget?
- Ja, det gör jag. Det saknar insikt i verkligheten. För cirka tio år sedan var jag med om att upprätta ett regelverk för långlopp tillsammans med bland annat norrmannen Hermod Björkestöl. Då satte vi minus 25 som köldgräns, och det har, trots flera köldlopp, fungerat bra i Vasaloppet. Våra kunder är inte dumma, de förstår att klä sig efter väder och vind. Elitåkarna gör det också. Vi har också en medicinsk uppställning vid varenda matkontroll där utbildad sjukvårdspersonal kontrollerar deltagarna och hjälper dem som fryser, är utpumpade eller skadade. Vi har också, varje år, en teknisk delegat från FIS som sitter med i tävlingsjuryn. Vi för alltid en vettig och konstruktiv dialog med den personen kring olika frågor som dyker upp. Låt oss få fortsätta ha det så och inte bli bundna vid ett regelverk som underminerar möjligheterna att arrangera Vasaloppet i framtiden.
Kan ett Vasalopp ställas in?
- Det är en knivig fråga att svara på. Kan och kan…vi bör i alla fall avlysa tävlingen senast klockan 04,00 på tävlingsmorgonen för att undvika total kaos. Då inleds busstransporterna av tiotusentals skidlöpare upp till Berga by. När den karusellen väl ha börjat rulla är det omöjligt att få stopp på. En timme innan start står cirka 15 000 deltagare och väntar på att få komma i väg. Om vi ställer in Vasaloppet krävs det 300 bussar för att evakuera deltagarna, vilket som sagt skulle skapa ett kaos utan dess like. Det hoppas vi verkligen få slippa på grund av någon minusgrad för mycket vid starten en vintermorgon i Sälen.