Tävlingar & Resultat
CHECK COMPETITIONS
Spåravgifter – intrång i allemansrätten…?
Diskussionen om spåravgifter för att få åka skidor går vidare. Flera svenska tidningar har på senare tid tagit upp saken och det är helt tydligt att här finns det många som är både för och emot.
Nu funderar motståndarna på om spåravgifterna strider mot allemansrätten…
På grund av dessa funderingar kommer Naturvårdsverket före årsskiftet med ett utlåtande som kan få stora konsekvenser för friluftsvänner och skidåkare i landet. Det sedan allt fler kommuner tar ut avgifter av längdskidåkare som använder preparerade skidspår.
Kommunerna pekar på kostnaderna för spårunderhållet. Friluftsvännerna varnar dock för att avgifterna är ett intrång i allemansrätten.
Till Dalarnas Tidningar säger Grönklitts vd Torbjörn Wallin stolt att man gått från 22 miljoner kronor i omsättning till 75 miljoner kronor på fem år. Målet är 150 miljoner om fyra år.
- Vi var först med att ta betalt. Det har vi gjort med framgång, samtidigt som vi investerat miljontals kronor i längdskidåkningen, säger Torbjörn Wallin till tidningen.
Han tvivlar inte på att flera kommuner kommer att ta ut avgifter i framtiden och att satsningen har fått skidåkare att vallfärda till kommunen.
- Det är en överlevnadsfråga för många med större anläggningar, säger Torbjörn Wallin vidare.
Mora kommer efter
Och i Dalarna vill grannkommunen Mora också göra som Orsa och man ville redan i fjol ta ut avgifter för längdskidåkarna i Hemus. Men den gågnen satte pensionären och tidigare fullmäktigeledamoten Arne Pettersson (S) käppar i hjulen och överklagade beslutet till länsrätten som inte avgjort fallet än.
- Allemänsrätten är så pass viktig att man inte kan ta ut avgifter hur som helst. Dessutom ligger spåren i ett naturreservatområdet, säger Arne Pettersson till Dalarnas Tidningar.
Även Naturvårdsverket kommer att granska fallet i Mora när man gjort en större översyn av avgiftsfårgan. Det finns idag inget prjudikat och därför är rättsläget väldigt osäkert. Ingen kan säga vad som händer om en skidåkare struntar i att betala avgifterna och kör i spåren ändå.
- Frågan är vad som händer om någon blir tagen på bar gärning. Det är svårt att veta vad de ska bötfälla för eftersom ingen har utrett på vilken laglig grund avgifterna tas ut, och då blir santionsmöjligheterna än mindre, säger Nils Hallberg, jurist vid Naturvårdsverkets miljöenhet, till tidningen.
- Allemanrätten nämns i grundlagen och är på så sätt starkt stadgad och det knuffar man inte på hur som helst, säger Nils Hallberg vidare.
Tydligare riktlinjer
Även friluftsfrämjandet är upptagna av saken och generalsekreteraren Bo Sköld vill ha tydliga riktlinjer.
- Vi vill bebehålla det rörliga friluftslivet, men vad händer om man börjar sätta upp staket kring spåren? Det finns också en folkhälsoaspekt som man måste ta hänsyn till, säger Bo Sköld och varnar för att utvecklingen med avgifter kan fortsätta till vandringsleder.
Ett exempel på avgifterna är Skellefteå kommun, som just har beslutat att avgiftsbelägga sina elljusspår.
- Vi har fått ett sparkrav på 9,2 miljoner 2010 och måste öka intäkterna, säger nämndeordförande Leif Öberg (S), som väntar spänt på Naturvårdsverkets utlåtande.
Stöd mot avgifterna
Sedan jag som redaktör på langd.se för några veckor sedan gick till hårt angrepp mot spåravgifterna har jag fått betydligt mer stöd än för något annat vi tagit upp de senaste två åren här på sajten.
Det är tydligen en brännhet fråga, men jag vill gärna förtydliga ett par saker:
Min syn är att det är dom kommunala anläggningarna som inte bör ta ut avgifter. Jag menar det är fel prioritering när vi har snart en tredjedel av befolkningen som går på sociala pengar. Det uppmuntrar ingen till varken fysisk aktivitet, bättre livskvalité eller frilufts liv om man skall betala för att åka skidor. Därmed verkar det också negativt i mina ögon när det gäller att få befolkningen i aktivitet och därigenom få ner sjukfrånvaron.
Om man väljer att åka i privata anläggningar där kommersiella krafter har använt pengar för att bygga ut och förbättra anläggningarna har jag förståelse för att det ska kosta pengar.
Men väldigt många är emot att det ska kosta pengar oavsett vart man åker.
Lars Göransson har startat en egen hemsida där han går till motattack mot spåravgiftern. Den hittar du på www.nejtillspråavgifter.se.
Jag ska också lägga till att i Funäsdalen gäller spåravgifterna endast mellan 09.00-17.00. Övriga tider är det gratis. Dessutom får du 50% på spårkortet om du köper ett alpinkort – dock ej på säsongskort…
▒å ▒▒▒▒▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒å▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒ö▒▒ å▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒å▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒ ▒å ▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒ö▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ä▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒å▒▒▒▒ ▒ ▒▒▒▒▒▒. ▒▒▒ ▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒ ▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒ ▒ä▒▒▒▒▒▒▒å▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒ä▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒å▒.
▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒ ▒å ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒ö▒ ▒▒å▒▒▒▒▒▒▒å▒▒▒▒. ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ä▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒ ▒ö▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ä▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒å▒▒ ▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ä▒▒▒▒.
▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒ä▒▒▒ ▒▒ö▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒ö▒▒ ▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒ ▒▒▒ ▒▒▒ ▒å▒▒ ▒▒å▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒ ▒ ▒▒▒ä▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒ ▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒ ▒å ▒▒▒ å▒. ▒å▒▒▒ ä▒ ▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒
Årsmedlem
- Tillgång till alla artiklar
- Produkttester
- Träningsvideor
- SC Play - livestreaming och videoarkiv
- SC MyPages - alla dina Ski Classics-resultat på en plats
Månadsmedlem
- Tillgång till alla artiklar
- Produkttester
- Träningsvideor
- SC Play - livestreaming och videoarkiv
- SC MyPages - alla dina Ski Classics-resultat på en plats
Mest lästa
Det digitala hemmet för skidåkare och fans
Bli medlem och stöd skidåkarnas community
Årsmedlem
- Tillgång till alla artiklar
- Produkttester
- Träningsvideor
- SC Play - livestreaming och videoarkiv
- SC MyPages - alla dina Ski Classics-resultat på en plats
Månadsmedlem
- Tillgång till alla artiklar
- Produkttester
- Träningsvideor
- SC Play - livestreaming och videoarkiv
- SC MyPages - alla dina Ski Classics-resultat på en plats