Team Exspirit blir Team Coop!
Det världsledande långloppsteamet inom längdskidor, Team Exspirit, blir nu Team Coop. Genom ett samarbete med matvarukedjan Coop Norge kommer teamet framöver att utvecklas tillsammans med en norsk samarbetspartner. Teamet kommer fortsättningsvis drivas av svenska IEC in Sports och samarbetet med Coop sträcker sig över ett flertal år. Det öppnar nya möjligheter redan för den kommande vintern och innefattar även ett samarbete med Lillehammer SK, en av Norges absolut bästa klubbar.
Det världsledande långloppsteamet inom längdskidor, Team Exspirit, blir nu Team Coop. Genom ett samarbete med matvarukedjan Coop Norge kommer teamet framöver att utvecklas tillsammans med en norsk samarbetspartner.
Teamet kommer fortsättningsvis drivas av svenska IEC in Sports och samarbetet med Coop sträcker sig över ett flertal år. Det öppnar nya möjligheter redan för den kommande vintern och innefattar även ett samarbete med Lillehammer SK, en av Norges absolut bästa klubbar.
Coop har som mål att växa inom skid och sportsektorn. De vill inspirera medlemmar och kunder att äta och leva sundare. En utmaning till Team Coop blir att vara frontfigurer för utvalda sunda produkter.
– Det är väldigt spännande för oss att ge namn och samarbeta nära vårt eget långloppslag. Idrottssponsring passar oss bra då vi satsar starkt på ”en aktiv livsstil” segmentet och tillhandahåller både sportprodukter och sund mat. Vi är glada för att bli identifierade med ett vinnarteam i vår nationalsport, samtidigt som vi stöttar unga talanger och breddidrott. Grunden till satsningen på ett internationellt lag är ett samarbete mellan Coop-företag andra länder säger Svein Fanebust, VD på CoopNorge Handel.
Ski Classics, den internationella långloppstouren inom längdskidor växer fort. Tävlingen direktsänds i mer än 15 länder världen över och Tv-distributionen växer snabbare än FIS World Cup. Samtidigt slår tävlingarna deltagarrekord där Vasaloppet har närmare 60 000 deltagare och Birkebeinerrennet närmare 40 000 deltagare under en vecka.
– Vi ser långlopp inom längdskidåkning som en aktiv gren att satsa på av flera grunder. För det första vet vi att långlopp är stort bland våra 1,3 miljoner medlemmar och 22 000 anställda. En kommersiell viktig poäng är att elitåkarna och motionärerna deltar i samma tävling. Det skapar en folklig och jordnära ram runt arrangemanget. Från en sponsors perspektiv är det också viktigt att Tv-produktionen runt långlopp hela tiden blir bättre. Masstart ger spännande tävlingar och bidrar till att skapa bra TV, säger Vegard Hansen, sponsorchef på Coop Norge Handel.