Fjällräven välkomnar Ski Classics fluorförbud
Den nionde december inleds säsong 15 av Ski Classics i österrikiska Bad Gastein. Under vintern kommer Ski Classics Pro Tour att engagera tusentals skidåkare, elit och motionär, som tillsammans står på startlinjen i säsongens 15:e event. Tävlingskalendern sträcker sig från början av december till mitten av april där den avslutas med ”Ski Classics Grand Finale Janteloppet” i Norska Hafjell.
Den stora nyheten till årets säsong inom längdåkningen generellt är att fluorvalla förbjuds på alla tävlingar som är sanktionerade av såväl Internationella skid- och snowboardförbundet (FIS) som Internationella Skidskytteförbundet (IBU). Den fluorfria resan gjorde Fjällräven redan 2009.
— Fjällräven välkomnar det här beslutet! Att förbjuda skidvallor innehållande fluorkarboner är ett betydande steg för miljön. Fjällrävens resa med att förbjuda PFC började redan 2009, långt innan nuvarande lagstiftning var på väg. Vi ser fram emot att dela med oss av våra lärdomar till skidgemenskapen och att vi gemensamt ska kunna skydda det vi alla tycker så mycket om – Naturen. När vi går in som partner till Ski Classics är det med motivationen att vill vara med och påverka samt stötta med vår kunskap i ett större sammanhang, säger Martin Axelhed, VD Fjällräven.
Ski Classics-organisationen är väl förberedda för en fluorfri vinter och att ha partners med hållbarhetsfrågan som kärnvärde är viktigt i den långsiktiga gröna omställningen.
—För oss är Fjällräven ett varumärke som representerar mycket av själen i Ski Classics. Att de ligger i framkant i hållbarhetsarbetet är en inspiration och det gör mycket att ha deras support i den fluorfria omställningen, meddelade Ski Classics VD David Nilsson i pressreleasen om det nya samarbetet.
I tillägg till ett gediget hållbarhetsarbete har Fjällräven produkter som får en given plats i Ski Classics organisation. Arbetet under säsongen sker till stor del utomhus på event där ett dedikerat team jobbar i alla väder för att leverera bilderna vi ser i TV-rutan. Det ligger i Ski Classics DNA att evenemangen ska vara en naturupplevelse även för dem som ”deltar” från sitt vardagsrum. Även TV-produktionen skall bidra till att få människor att vilja röra på sig ute i naturen! Något som reflekterar Fjällrävens värderingar då ett av deras största mål parallellt med hållbarhetsfrågan är att inspirera människor till ett aktivt friluftsliv – i alla väder.
— Fjällräven har genom decennier skapat funktionella, tidlösa och hållbara plagg. Den expertis som Fjällräven besitter när det gäller kläder för kalla klimat passar utmärkt i Ski Classics sammanhang med tanke på vad man som deltagare har på sig både före och efter ett skidrace och även i sin friluftsvardag. I detta samarbete kommer Fjällrävens funktionella plagg tillföra stort värde för Ski Classics medarbetare som under utmanande vinterförhållanden genomför sina arbetsuppgifter, säger Martin Axelhed, VD Fjällräven.