Här är storyn bakom nummerlapparna i Vasaloppet
Vasaloppet firade, som ni vet, 100 år förra året. Årets upplaga blir den 99:e i ordningen (loppet har ställts in vid tre tillfällen). Förberedelserna inför kommande års Vasalopp startar i princip så snart som den siste åkaren tar sig under målportalen på söndag kväll.
Annat var det 1922 då idén om att genomföra det första Vasaloppet lanserades av tidningsmannen Anders Pers i Västmanlands Läns Tidning den 10 februari.
Några veckor senare fattar IFK Moras styrelse beslut om att genomföra loppet, och bara två veckor senare (19 mars) startar det första Vasaloppet. En förutsättning för att kunna genomföra loppet var att Dagens Nyheter ställde upp med 1 000 kronor som att anslag för att IFK Mora skulle ”kunna anordna tävlingen i stor stil”. DN hade under vintern tagit de svenska skidåkarnas parti i en ganska infekterad debatt kring olika idrotter och blev således Vasaloppets första sponsor.
Den legendariske sportjournalisten Sven Lindhagen var en som tvivlade på att Vasaloppet kunde bli en stortävling. Men han mindes senare det första Vasaloppet och vad som gjorde att loppet blev en succé: ”Priserna garanterade i sitt överflöd och överdåd Vasaloppets framtid.”, detta enligt en artikel av Lars Ingels i tidningen Vasalöparen.På bara tolv dagar hade man till deltagarna fått ihop priser som tillsammans värderades till 11.000 kronor. Det motsvarar i nuvarande penningvärde drygt 300 000 kronor (detta kan jämföras med 268 000 kronor vilket är prispengarna i Vasaloppets herrtävling, motsvarande siffra för damerna är 223 000 kronor. I årets Tjejvasan var prispengarna 137 000 kronor). Noterbart är dock att när det gäller Vasaloppet 1922 handlade om vandringspriser, exempelvis silverpokaler, och inte prispengar.
Redan under det första Vasaloppet hade åkarna nummerlappar:
— Detta var då som nu en identifikation på åkarna. Och det har bland annat handlat om säkerheten om det skulle hända någon olycka i spåret. Sen har ju utvecklingen gått framåt väldigt mycket sedan dess både vad gäller utseende och teknik. 1996 var första gången som elitåkarna åkte med ett tidtagningschip, och två år senare gällde det alla deltagare i våra lopp, säger Monica Eriksson som jobbade på Vasaloppet 1977-2015, detta bland annat som marknadsansvarig.
— Intressant kuriosa är att man i början fick återlämna nummerlapparna. 1931 fick man deponera en krona som man sedan fick tillbaka när nummerlappen återlämnades. Denna deponering fanns kvar till 1936 men var borttagen till 1939, exakt vilket år detta togs bort vet jag tyvärr inte.
Under åren 1922 till och med 1954 var nummerlappen ”enkelsidig”, och fästes på bröstet med säkerhetsnålar.
1955 kom så den första dubbelsidiga nummerlappen (alltså både på bröstet och ryggen). Och detta med det svenska skidmärket Limex som reklam på båda sidor.
Lars Ingels skriver ”Limex hade börjat tillverkas 1943 och skördat stora framgångar vid till exempel OS 1948. Både ”Mora-Nisse” Karlsson och Sixten Jernberg åkte på Limex-skidor. Skidan tillverkades till en början i Tobo av AB Tobo Bruk som ägdes av AB Cykelfabriken Monark. 1964 och 1965 stod det just Monark på Vasaloppdeltagarnas nummerlappar. Monark etablerade butiker i hela Sverige. De båda individuella OS-guldmedaljörerna från 1948 Martin Lundström och ”Mora-Nisse” Karlsson jobbade i Monarkbutikerna i Umeå och Mora, och de två blev senare ägare till respektive butik. ”Mora-Nisses Sport” var alltså ett tag en Monarkbutik”.
1958 började Ekströms leverera sin minst sagt Vasaloppsförknippade blåbärssoppa till åkarna i fäders spår, många av dessa har sedan dess kallats just blåbär. Under åren 1966-1995 var Ekströms blåbär det varumärke som bars på samtliga nummerlappar, detta med ett enda undantag. På damernas gula nummerlappar 1995 var texten Ekströms nypon.
Från Öppet spår 1997, och Vasaloppet 1999 har det varit flera olika företagsnamn på nummerlapparna:
— Det där har varit ett pusslande i vilken logga det är på respektive nummerlapp för att ge alla våra huvudsponsorer (som är de som haft loggan på nummerlapparna) lika mycket exponering i form av tv-tid. Bland motionärerna har det ofta varit nummerserier med 200 nummer i rad med ”samma företagslogga”, säger Monica Eriksson.
Årets Vasalopp
Vasaloppet har olika nummerserier för olika åkare och olika startled. Damer har gula nummerlappar. Herrar har vita nummerlappar. Veteraner, som åkt minst 30 lopp, har personliga nummerlappar i färgen orange. Några deltagare har även särskilda västar för att visa att de ligger i topp i en av cuperna i Ski Classics.
Dameliten har nu prefixet F (female) före startnumret i startlistan. Herreliten har nu prefixet M (male) före startnumret i startlistan. Veteranerna har nu prefixet V (veteran).
De 20 första damerna och de 100 första herrarna från Vasaloppet 2022 har fått sin placering som sitt startnummer nu, det vill säga: F1–F20 för damerna och M1–M100 för herrarna. Övriga elitdamer tilldelas startnummer från och med F21 och uppåt. Övriga damer tilldelas startnummer som börjar på 17000. Övriga elitherrar tilldelas startnummer M101–M300. Övriga herrar tilldelas startnummer som börjar på 1000.
Ski Classics västar i Vasaloppet 2023, damer:
Gul väst CHAMPION: Magni Smedås, Team Eksjöhus
Grön väst SPRINT: Ida Dahl, Team Engcon
Svartrödrutig väst CLIMB: Emilie Fleten, Team Ramudden (tvåa efter Ida Dahl)
Rosa väst YOUTH: Karolina Hedenström, Lager 157 Ski Team
Ski Classics västar i Vasaloppet 2023, herrar:
Gul väst CHAMPION: Emil Persson, Lager 157 Ski Team
Grön väst SPRINT: Alfred Buskqvist, Team Ramudden
Svartrödrutig väst CLIMB: Johan Hoel, Team Ragde Charge (tvåa efter Emil Persson)
Rosa väst YOUTH: Amund Riege, Team Ramudden
Grå väst VETERAN: Anders Aukland, Team Ragde Charge
Originalversionen av texten publicerades första gången på siljannews.se