Nytt team inför säsongen – målet är att vinna Vasaloppet

av Maja Eriksson • 04.12.2023
Efter flera år i Team Ragde Charge är han nu lagkamrat med Emil Persson i Lager 157 Ski Team. För en dryg vecka sedan insjuknade han i covid men på lördag hoppas han stå på start i säsongspremiären av Ski Classics.

Efter flera år i Team Ragde Charge är han nu lagkamrat med Emil Persson i Lager 157 Ski Team. För en dryg vecka sedan insjuknade han i covid men på lördag hoppas han stå på start i säsongspremiären av Ski Classics.

Efter flera år i Team Ragde Charge är han nu lagkamrat med Emil Persson i Lager 157 Ski Team. För en dryg vecka sedan insjuknade han i covid men på lördag hoppas han stå på start i säsongspremiären av Ski Classics.

När Långloppspremiären kördes för drygt en vecka sedan i Edsåsdalen, var det Oskar Kardin som stod som segrare. Efter flera år i norska Team Ragde Charge, tävlar han nu för det svenska teamet Lager 157 Ski Team.

– Det känns kul med nya teamet. Vi är en bra grupp och har haft många träningsläger. Det har varit bra sparring och träning under hela sommaren och hösten. Det är kul med lite förändring och vi har haft läger på lite andra ställen än jag varit på tidigare, säger Oskar Kardin om teambytet.

Hur har försäsongen varit?

– Försäsongen har varit ganska normal. Jag har känt mig bättre och bättre under hösten. Jag tror att det jag presterat på vissa pass de senaste månaderna är bland det bättre jag gjort. I övrigt har jag inte ändrat så mycket förutom lite småsaker med tekniken.

Efter tävlingen i Edsåsdalen för en dryg vecka sedan blev Oskar sjuk i covid. Han hoppas dock stå på start i premiären av Ski Classics.

– Jag kände mig väldigt stark i Edsåsdalen. Nu är jag frisk och har precis börjat träna. Jag siktar på att stå på start i Bad Gastein om jag inte får något bakslag när jag kommit igång med träningen.

Oskar går in på sin sjunde säsong i Ski Classics men på grund av sjukdomen som stört honom sista veckan, sänker han förhoppningarna.

– Jag har sänkt den realistiska ambitionsnivån lite men hoppas såklart att kroppen svarar som den gjorde för en vecka sedan. De blir väl kanske min sjunde säsong i Ski Classics så jag har kört några premiärer tidigare. Jag är taggad och motiverad men tycker att de roligaste loppen kommer i januari och senare under säsongen. Därför hoppas jag toppformen kommer till de tävlingarna.

Vad har du för mål med säsongen?

– Likt flera andra på start, har jag som mål att vinna Vasaloppet. Jag vill även vara med och slåss om segrar och pallplatser i så många lopp som möjligt och hjälpa laget att få till en bra säsong, säger han avslutningsvis.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Veckans program och TV-tider för längdskidor och skidskytte

    by Langd.se
    28.01.2026
  • 1

    Ytterligare svenskt storteam försvinner från Ski Classics

    by Maja Eriksson
    26.05.2026
  • 1

    Skrällen: Doldisen spurtade ner totalledaren

    by Noah Rådmark
    30.01.2026
  • 1

    Svenskan fortsätter i Northugs team

    by Maja Eriksson
    14.05.2026
  • 1

    Värvningsbomben: Team Engcon plockar in Vasaloppsvinnaren

    by Maja Eriksson
    02.05.2026

Fler artiklar

  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    Han har åkt på samma skidmärke sedan han som 14-åring fick en T-shirt och 50% på skidorna. Nu är det dock slut. OS-tvåan från USA är den nästa toppåkaren som meddelar att han byter skidmärke nästa säsong.
    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026
  • Bryter med landslaget: ”Jag är mycket missnöjd”

    av Ingeborg Scheve
    18.06.2026
  • LÖPTRÄNING: Effektiva intervaller – förbättra din syreupptagningsförmåga

    av Maja Eriksson/Längd.se
    18.06.2026
  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    av Maja Eriksson
    17.06.2026