söndag, nov 27, 2022 Today's Paper
SC Ranking
1 Emil Persson 25,562,006
2 Ida Dahl 24,839,273
3 Andreas Nygaard 24,633,945
4 Tord Asle Gjerd... 24,584,380
5 Lina Korsgren 24,484,047
6 Oskar Kardin 24,312,698
7 Britta Johansso... 24,058,203
8 Johannes Eklöf 24,013,294
9 Max Novak 23,921,189
10 Astrid Øyre Sli... 23,754,472
11 Emilie Fleten 23,416,363
12 Morten Eide Ped... 23,402,906
13 Kasper Stadaas 23,372,337
14 Ermil Vokuev 23,155,152
15 Stian Hoelgaard 23,119,309
16 Johan Hoel 23,094,196
17 Runar Skaug Mat... 22,726,499
18 Maxim Vylegzhan... 22,671,721
19 Vetle Thyli 22,530,051
20 Herman Paus 22,492,362
21 Magnus Vesterhe... 22,299,171
22 Marcus Johansso... 21,942,740
23 Anders Aukland 21,690,765
24 Torleif Syrstad 21,609,107
25 Joar Thele 21,527,809
26 Karstein Johaug 21,461,033
27 Jiří Pliska 21,021,748
28 Torgeir Sulen H... 20,862,822
29 Eddie Edström 20,738,799
30 Gabriel Höjlind... 20,657,291
31 Stanislav Řezáč... 20,425,274
32 Axel Jutterströ... 20,170,582
33 Klas Nilsson 19,965,758
34 Nils Persson 19,937,621
35 Thomas Ødegaard... 19,696,746
36 Jan Šrail 19,570,618
37 Simen Engebrets... 19,178,110
38 Bastien Poirrie... 19,138,063
39 Sofie Elebro 19,117,183
40 Mauro Brigadoi 18,992,619
41 Alexey Shemiaki... 18,653,161
42 Stian Berg 18,652,088
43 Viktor Mäenpää... 18,487,671
44 Arnaud Du Pasqu... 18,285,573
45 Aleksandr Grebe... 18,267,363
46 Dmitriy Bagrash... 18,225,082
47 Anikken Gjerde ... 18,209,193
48 Petter Soleng S... 18,089,523
49 Fabián Štoček... 17,925,232
50 Olga Tsareva 17,877,070
 
Tävlingar & Resultat
CHECK COMPETITIONS
Tävling Land Datum
Mobile icon Mobile icon

Så ska Vasaloppet säkra spår och hålla nere konstsnökostnaderna

Konstsnö är många år en förutsättning för att kunna genomföra Vasaloppsveckan.
Skenande priser på såväl el som drivmedel innebär att Vasaloppets kostnader, för att säkra skidspår hela vägen till Mora, kommer att öka rejält till kommande vinter:
— Vi kommer att jobba med effektiviseringar, men inte på bekostnad av deltagarupplevelsen, säger Vasaloppets sportchef Tommy Höglund.

Foto: Carl Sandin/Bildbyrån

Vasaloppsorganisationen har med anledning av de skenande priserna på bland annat el och drivmedel satt igång ett projekt där de ser över sina kostnader kopplade till de här områdena.

— Vi har tidigare, något generaliserande, sagt att kostnaden för vår snöläggning av sträckan mellan Oxberg och Mora är en miljon kronor per mil. Och den bedömningen stämmer bra, sen kommer de kostnaderna nu att öka beroende på att kostnaden för exempelvis el har stigit rejält, säger Vasaloppets sportchef Tommy Höglund.

Vasaloppet har i sin grundbudget tre miljoner kronor för snöproduktion. 

Av detta är tillverkningskostnaden av konstsnön 10-15 procent, resterande del handlar om kostnaden för att transportera och lägga ut konstsnön i Vasaloppsarenan.

Och det handlar om de tre sista milen av Vasaloppsspåret; från Oxberg in till målet i Mora, som primärt är i behov av snöstöttning utöver den vita vara som kommer uppifrån på naturlig väg.

Statistik från SMHI visar att det sett över de senaste decennierna är vart tredje år som det inte skulle gå att genomföra en Vasaloppsvecka utan konstsnö, detta beroende på brist på natursnö på sträckan närmast mål.

— Och det är ju så sakteliga på att bli sämre så om kanske tio år så kan det vara en gång av fem som det går att genomföra den delen utan att addera konstsnön, säger Höglund.

Foto: Vasaloppet

Vilka förändringar kommer ni att göra till kommande vintern?
— Vi kommer absolut fortsätta att tillverka konstsnö, men vi har tidigare lagt ett ganska tjockt lager i spårbädden för att vara säkra. Till i vinter tänker jag att vi ska ha lite mer is i magen. Vi har också planen att börja tillverka snö vid lägre temperatur; kanske vid sju minus (jämfört med tidigare tre-fyra), detta med anledning av att snöproduktionen då blir effektivare, säger Höglund som dessutom planerar att Vasaloppet ska återuppta ett sätt att tillvarata natursnö från närområdet:

— För cirka 15 år sedan hade vi ett upplägg där vi sparade natursnö från exempelvis skogsvägar och sjöisar. Den snön har lite sämre kvalitet men då kan vi späda ut konstsnön med natursnö, detta på delar där det inte är så väderutsatt; exempelvis på de områden upp emot Hökberg där det är tätare skog runt spåret, säger Höglund.

Inför kommande vinter finns det redan nu drygt 10 000 kubikmeter konstsnö sparat från senaste vintern; detta täckt med bark och placerat på skidstadion i Hemus:

— Detta är bekostat av Vasaloppet och IFK Mora skidklubb, och tanken är att detta ska läggas ut som tidig snö på skidstadion och ”så långt det räcker” någon kilometer på Vasaloppsspåret. Detta ger en bra ”botten” inför vintern med sparad snö, säger Höglund.

Majoriteten av Vasaloppets snöproduktion sker på timmerterminalen i Oxberg (där starten för bland annat Tjejvasan sker), men Vasaloppet har också ett samarbete med Mora kommun för snöproduktion vid skidstadion i Hemus, plus att det testats att använda mobila snökanoner ute i spåret:

— Det där med mobila snökanoner är något vi ska titta mer på, men en nackdel i detta är att det kräver en helt annan bemanning och passning på plats än vad det gör med snöproduktionen i Oxberg. Det vi planerat till vintern är att vi när vi tillverkat 50 000 kubikmeter snö så ska vi stänga av snöproduktionen och så får vi addera mer från i början av februari om det visar sig behövas. Något år har vi gjort för mycket snö och då har det legat ett snötäcke på två-tre meter över startplatsen i Oxberg, så får det inte bli i vinter. Det kostar för mycket, säger Höglund.

Men hur mycket dyrare kommer er snöproduktion att bli i vinter?
— Det vet vi inte. Alla rörliga elavtal är ju så att du i början av december får veta vad kostnaden i var i november. Men klart är att det kommer att bli dyrare. Vi kommer att jobba med effektiviseringar men det ska inte bli på bekostnad av deltagarupplevelsen. Våra deltagare är det absolut viktigast för oss, de ska få en positiv upplevelse av att vara med här. Sen har pandemin lät oss att göra saker lite smidigare och effektivare, det kommer vi att ha nytta av framåt, säger Tommy Höglund.

Mest lästa
Bli medlem nu