CitySki – den delbara längdskidan
Många skulle vilja åka längdskidor men tycker att det är besvärligt att transportera och förvara skidorna, speciellt om man bor i en lägenhet och inte har tillgång till en bil med takräcke/box.
CitySki är enkel att transportera och förvara då skidorna är delbara utan att detta påverkar skidans egenskaper.
Många skulle vilja åka längdskidor men tycker att det är besvärligt att transportera och förvara skidorna, speciellt om man bor i en lägenhet och inte har tillgång till en bil med takräcke/box.
CitySki är enkel att transportera och förvara då skidorna är delbara utan att detta påverkar skidans egenskaper.
Många skulle vilja åka längdskidor men tycker att det är besvärligt att transportera och förvara skidorna, speciellt om man bor i en lägenhet och inte har tillgång till en bil med takräcke/box.
CitySki är enkel att transportera och förvara då skidorna är delbara utan att detta påverkar skidans egenskaper.
– I november 2012 var det kallt, mycket snö och jag blev sugen på att åka längdskidor. Men alla familjens längdskidor fanns i kåken på landet och vi har varken takbox eller skidräcke till bilen då sådant inte går att förvara när man bor i en lägenhet i Stockholm. Varför finns det inte delbara längdskidor när andra branscher har löst problemet med långa otympliga produkter för längesen, tänkte Eric Lindgren.
– Under våren 2013 kunde jag inte släppa idén med en delbar längdskida och i maj köpte jag ett par skidor som kapades i två delar. I Katrineholm finns Ove Gustavsson och Håkan Hallqvist, ägare av en mekanisk verkstad respektive CAD-konstruktör. Grabbarna engagerade sig i CitySki och dagen före julafton 2013 kom Ove förbi med en fantastiskt fin första prototyp till en delbar skida, berättar Eric entusiastiskt.
– Nu när vi visste att det funkade med en delbar skida kontaktade jag en patentbyrå. De började med en sökning och det visade sig att under 40 år hade man försökt få fram en delbar skida. Dessa konstruktioner baserades på gamla fjällskidor och var mer som en nödlösning medan vår skida baserades på moderna skidor där man åker på fram- och bakända samt trampar ner spannet i uppförsbackarna. Efter att patentansökan var inlämnad i februari 2014, kunde jag börja visa upp skidan och ingen hade sett eller hört talas om något liknande. I januari 2016 hade vi testskidorna klara och allt fungerade bra även vid praktiska prov.
Målgruppen för CitySki är främst folk som bor i lägenhet i städer där det är dåligt med förvaringsutrymme samt knepigt att transportera skidor med bil eller på buss, tunnelbana, tåg, taxi etcetera. CitySki går dessutom att ta med som handbagage på flyget och är enkel att förvara i till exempel en garderob. De som är intresserade av CitySki åker 5-30 kilometer, är 20-70 år och bor i lägenhet. I storstäder saknar många bil och en delbar skida gör det möjligt att smidigt kunna ta sig till skidspåren.
– Diskussioner förs nu med skidtillverkare om produktion av en delbar skida, men CitySki skulle även kunna utgöra basen för en ny skidtillverkare. Men det känner jag mig för gammal för att dra igång, avslutar Eric.