Nytt svenskt längdmärke lanseras – med produktion i Stockholm
Idag lanseras Balingsta Nordic Ski Apparel, ett nytt svenskt längdmärke som vill utmana den traditionella synen på skidkläder. Med lokal produktion på Kungsholmen i Stockholm ska plaggen designas för det nordiska klimatet – och endast sys upp på beställning.
– Idén föddes för att vi helt enkelt blev trötta på det som fanns på marknaden. Vi kunde inte hitta ett enda plagg som representerade vår kärlek till sporten. Så vi tog saken i egna händer och började designa plagg som vi själva ville bära, säger Lennart Claesson, VD för Balingsta.
Idag lanseras Balingsta Nordic Ski Apparel, ett nytt svenskt längdmärke som vill utmana den traditionella synen på skidkläder. Med lokal produktion på Kungsholmen i Stockholm ska plaggen designas för det nordiska klimatet – och endast sys upp på beställning.
– Idén föddes för att vi helt enkelt blev trötta på det som fanns på marknaden. Vi kunde inte hitta ett enda plagg som representerade vår kärlek till sporten. Så vi tog saken i egna händer och började designa plagg som vi själva ville bära, säger Lennart Claesson, VD för Balingsta.
Med den ena foten i historien och den andra i framtiden vill Balingsta både lyfta det nordiska arvet och modernisera synen på hur skidkläder produceras, skriver man i ett pressmeddelande.
– Vi vill också skapa ett varumärke för framtiden och visa att det går att utmana det traditionella design-tänket. Som ny aktör på marknaden har vi en unik möjlighet att försöka göra alla rätt från början, säger David Alledal, Creative Director på Balingsta.
Genom att tillverka sina plagg på beställning med en lokal produktionspartner vill Balingsta tackla ett av textilindustrins största problem – överproduktion. Istället för att producera färdiga kollektioner inför varje säsong sys kläderna upp på beställning och levereras till slutkund efter 10-14 dagar.
– Istället för den traditionella kollektionscykeln med stora kvantiteter och säsongsreor sys våra kläder upp efter att kunden beställt dem. Vi ser både bland kunder och branschkollegor att efterfrågan på närproducerade produkter ökar lavinartat. Och vi är övertygade om att folk är beredda att betala för den typen av premiumprodukt som vi erbjuder, säger Lennart Claesson.
Den lokala produktionen görs tillsammans med Textilmaskineriet Stockholm, beläget på Kungsholmen.
– När vi startade vår verksamhet ville vi erbjuda våra kunder möjligheten att sy sina prototyper i Sverige istället för Asien. Det kortar ned ledtiderna och minskar felmarginalen i den traditionella produktionen. Nu ser vi fram emot att växa tillsammans med Balingsta, säger Cina Haas, VD För Textilmaskineriet Stockholm.